College gaat mogelijkheid onderzoeken van tijdelijke sociale huurwoningen

1 juni 2015

College gaat mogelijkheid onderzoeken van tijdelijke sociale huurwoningen

In antwoord op vragen van de SP-fractie heeft het college van B&W toegezegd om de mogelijkheid  van tijdelijke sociale huurwoningen te onderzoeken. Deze woningen zouden gerealiseerd moeten worden op terreinen die eigendom zijn van de gemeente en voorlopig niet gebruikt worden. SP-raadslid Rinze van der Veen is blij met de toezegging.

Gemeente gaat zelf geen sociale huurwoningen bouwen

Een aantal gemeenten, waaronder Assen, gaat zelf investeren in de bouw van sociale huurwoningen. Op de vraag of de gemeente zelf wil investeren in de bouw van sociale huurwoningen antwoordt het college dat dit niet het geval is. Sinds de economische crisis voert de gemeente geen beleid meer van actieve grondpolitiek. Op dit moment is ook niet langer ambtelijke capaciteit beschikbaar voor actieve grondpolitiek. De ontwikkeling van gronden wordt zoveel mogelijk overgelaten aan het particulier initiatief, met name aan Woonstichting St. Joseph.

Gemeente gaat wel mogelijkheid van tijdelijke woonunits onderzoeken

Het college neemt wel de suggestie over van de SP-fractie om te onderzoeken of het realiseren van tijdelijke sociale huurwoningen tot de mogelijkheden behoort. Deze woonunits zouden geplaatst kunnen worden op terreinen die in eigendom zijn van de gemeente en voorlopig niet gebruikt worden. Er zijn diverse gemeenten die deze mogelijkheid al benutten. De SP-fractie is van mening dat dit ook in Boxtel moet gebeuren. In de nieuwe woonvisie van volgend jaar zal het college de (on)mogelijkheden presenteren. Raadslid Rinze van der Veen is blij met deze toezegging: 'Er zijn meer dan duizend woningzoekenden die op zoek zijn naar een betaalbare huurwoning. Elke mogelijkheid om deze te realiseren moet aangepakt worden, ook al is het tijdelijk. Natuurlijk moeten er ook veel meer  permanente levensloopbestendige sociale huurwoningen gebouwd worden, dat is een prioriteit voor de SP.'

SP wil sociaal grondbeleid voor sociale woningbouw

Directeur-bestuurder Rob Dekker van St. Joseph heeft al langer kritiek op de hoge gemeentelijke kosten bij de bouw van sociale huurwoningen waardoor het moeilijk wordt om deze te realiseren. Hij doelt daarmee vooral op kosten als leges en forse bedragen voor de beoordeling door ambtenaren, verkeersmaatregelen en bovenwijkse plankosten. De SP-fractie wil dat die kosten omlaag gaan zodat de bouw van sociale huurwoningen gemakkelijker wordt. Het college zegt dat deze discussie gevoerd kan worden bij de behandeling van de nieuwe woonvisie, maar waarschuwt wel dat verlaging van de gemeentelijke kosten financiële gevolgen heeft voor het Grondbedrijf.