Eerste handtekeningen voor miljonairsbelasting zijn binnen

14 juni 2015

Eerste handtekeningen voor miljonairsbelasting zijn binnen

Foto: SP

De SP is op zaterdag 13 juni de actie 'Er is genoeg voor iedereen' gestart op de Zwaanse Brug. De eerste tientallen handtekeningen voor een miljonairsbelasting zijn binnen.

Rijkdom is ongelijk verdeeld

Op een ludieke manier werd aandacht gevraagd voor de toegenomen ongelijke verdeling van rijkdom in Nederland. Een kruiwagen met zakken geld en zilveren en gouden munten, die vooral in het bezit zijn van rijke Nederlanders, en een aantal bordjes met cijfers drukten de passanten met de neus op de feiten. Zo bezitten de drie rijkste Nederlanders meer rijkdom dan 8 miljoen andere Nederlanders en heeft een kleine groep van 10% rijkste Nederlanders 67% van de rijkdom, terwijl 60% van de bevolking het moet doen met een schamele 1%. Ook het aantal miljonairs is de afgelopen twee jaar met 30 procent gestegen naar 173.000 met een totaal vermogen van 322 miljard euro. Tegenover deze toenemende rijkdom  staat toenemende armoede: Het aantal huishoudens onder de armoedegrens is gestegen naar 717.000, het aantal kinderen in armoede naar 384.000 en 57.000 huishoudens hebben problematische schulden.

Foto: SP

Handtekeningenactie

Bij de actie waren alle SP-raadsleden en SP-wethouder Eric van den Broek aanwezig. Tientallen mensen zetten hun handtekening en lieten daarmee blijken het eens te zijn met het voorstel van de SP om een belasting voor miljonairs in te voeren. Als de rijkste Nederlanders en de grootste bedrijven hun eerlijke deel van de belastingen gaan betalen is er genoeg voor iedereen. Ook konden mensen drie vragen over ongelijkheid beantwoorden door te krassen op de speciale actie-kraskaarten. Hiermee krijgen ze van de landelijke partij een leuke prijs. In de komende maanden zullen SP-vrijwilligers huis aan huis handtekeningen gaan ophalen.