Nieuw convenant tussen gemeente en werkgevers

8 juni 2015

Nieuw convenant tussen gemeente en werkgevers

De werkgeversvereniging Boxtel (WeB) en de gemeente Boxtel hebben een nieuw convenant voor vijf jaar getekend waarin de samenwerking rond bedrijventerrein Ladonk is vastgelegd. SP-wethouder Eric van den Broek is blij met het convenant en spreekt van een nieuw begin.

Convenant is in belang van Boxtel

In de afgelopen jaren was de verhouding tussen WeB en gemeente niet optimaal. Dit leidde er zelfs toe dat het overleg enkele jaren geleden helemaal stopte, waardoor er zaken bleven liggen. Onenigheid was er bijvoorbeeld over schaliegas, glasvezel, kV-station en inrichting van het industrieterrein. Nu hebben werkgevers en gemeente na intensief overleg elkaar weer gevonden, zijn tegenstellingen overbrugd en is er sprake van hersteld vertrouwen. Het gemeentebestuur stelt in het convenant dat de economie en het bedrijfsleven speerpunt van gemeentelijk beleid zijn.

Wethouder van den Broek: 'Op tal van terreinen geven we die intentie vorm en zoeken veelvuldig contact met werkgevers. Met de nieuwe afspraken maken beide partijen een nieuwe start. Dit geeft veel positieve energie.'

Bijdrage van 46.000 euro aan de coöperatie Parkmanagement

In het convenant zijn afspraken vastgelegd over de onderlinge samenwerking en communicatie rond belangrijke thema's als de activiteiten en inrichting van het bedrijventerrein Ladonk. Opmerkelijk is dat de coöperatie Parkmanagement een bijdrage krijgt van de gemeente van 46.000 euro. Deze stelt haar expertise ter beschikking om de gemeente te adviseren over de volgende gebieden: bestemmingsplan Ladonk, geluidszonering, verkeersplannen en uitgifte van nieuwe percelen. Omdat de gemeente geen lid meer is van Parkmanagement kunnen beide parijen gemakkelijker ook hun eigen rol oppakken. WeB-voorzitter Henk Wagenaars  ziet het convenant als een goede basis voor de verbeterde samenwerking. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven juicht het convenant toe: 'Er is eindelijke een einde gekomen aan het jarenlange geruzie tussen werkgevers en gemeente. Het bedrijventerrein Ladonk is belangrijk voor Boxtel. Daarom moet je geen ruzie maken, maar juist samenwerken. Dat is ook de insteek van dit college: samen met burgers en bedrijfsleven zorgen voor een beter Boxtel. Met dit convenant is een belangrijke stap gezet.'