Kleine opknapbeurt gebied vijver/boomgaard

8 juli 2015

Kleine opknapbeurt gebied vijver/boomgaard

Foto: SP

De gemeente gaat in de komende maanden kleine aanpassingen uitvoeren in het gebied van vijver en boomgaard, achter het gemeentehuis. Dat is de uitkomst van de eerste klankbordgroep die onlangs bij elkaar is geweest. In september moet er een plan liggen voor een grondige aanpak van het hele gebied. SP-wethouder Eric van den Broek zag een enthousiaste klankbordgroep met veel ideeën.

'Kleine verbeteringen hoeven niet te wachten'

De klankbordgroep bestaat uit betrokken bewoners en ondernemers. De wethouder werd in de eerste bijeenkomst overstelpt met allerlei suggesties. Alhoewel er nog geen geld voor is gereserveerd, gaat de gemeente toch een aantal kleine klussen uitvoeren in het gebied. die niet veel geld hoeven te kosten. Zo wordt het pad naar het bankje bij de boomgaard gefatsoeneerd en zal het nodige snoeiwerk worden gedaan. Bovendien komt er alvast een kleine aanpassing in de looproute naar het centrum. Bewoners van de zorgappartementen en seniorenwoningen in Vinckenrode en Elisabethdael hebben daar om gevraagd. Van den Broek: 'Dit zijn kleine aanpassingen en kosten niet veel geld. Zoiets hoeft niet te wachten. De gemeente laat hiermee zien snel aan de slag te willen en het enthousiasme van de klankbordleden te belonen.'

In september plan van aanpak

De wethouder wil proberen om in samenspraak met de klankbordgroep in september een plan van aanpak te kunnen presenteren voor het gebied. Hij heeft in de eerste bijeenkomst veel goede suggesties gekregen om van het gebied een groene oase te maken in het centrum van Boxtel. Ook de politieke partijen CDA en SP hebben daartoe voorstellen gedaan. De komende maanden zullen de voorstellen door de gemeente beoordeeld worden op haalbaarheid.

De wethouder: 'We moeten goed uitzoeken wat wel en wat niet kan. Er zijn ideeën geopperd voor een bepaalde visstand in de vijver. Maar bijvoorbeeld ook het plan om de totale wand van de vijver te vervangen, hetgeen erg kostbaar is.' De wethouder benadrukt dat de plannen in goed overleg met omwonenden en ondernemers tot stand komen. Het opknappen van het gebied is één van de maatregelen om het centrum aantrekkelijker te maken.