Buffer van 675.000 euro voor Wmo

5 augustus 2015

Buffer van 675.000 euro voor Wmo

De gemeente Boxtel heeft onlangs 675.000 euro gereserveerd om tegenslagen en onvolkomenheden met betrekking tot de veranderingen in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) te kunnen opvangen. Een tevreden SP-wethouder Eric van den Broek zegt dat dit ruim voldoende is.

'Sociaal gezicht van Boxtel is overeind gebleven'

Ruim een maand geleden heeft de gemeenteraad de kadernota en daarmee de grote lijnen van het beleid in de komende vier jaar vastgesteld. Opmerkelijk was de reservering van bijna 7 ton voor de Wmo.

Van den Broek zegt tevreden te zijn over de ingevoerde wijzigingen rondom de Wmo, waarbij het pijnpunt vooral lag bij de huishoudelijke hulp: 'We hebben in een economisch moeilijke tijd met een krap budget toch het sociale gezicht van Boxtel overeind kunnen houden, daar ben ik trots op. Ik ben blij dat de gemeenteraad 675.000 euro gereserveerd heeft om problemen bij de uitvoering van de Wmo snel en doeltreffend te kunnen repareren. Met dit bedrag moet dat lukken, zodat we ook in de toekomst Boxtel sociaal kunnen houden.'

Ook extra geld voor andere sociale projecten

Van den Broek maakte ook bekend jaarlijks 100.000 euro vrij te maken voor wijkprojecten, met als doel het stimuleren van initiatieven van wijkbewoners. Ook wordt de komende twee jaar 75.000 euro vrijgemaakt voor innovatieve projecten in de zorgsector, waarbij ook hier initiatieven van burgers gestimuleerd worden. Deze projecten passen geheel in de filosofie van dit college om samen met burgers Boxtel beter en socialer te maken en initiatieven van burgers te waarderen en te stimuleren.