SP-kantoor sluit de deuren

7 augustus 2015

SP-kantoor sluit de deuren

Na 22 jaar dienst gedaan te hebben behoort het SP- kantoor in de Breukelsestraat vanaf 1 augustus tot het verleden. De Stichting Beheer SP-panden heeft besloten het gehele SP-pand (kantoor en bovenwoning) te verkopen. Dit is gebeurd in goed overleg met de afdeling Boxtel en de bovenhuurder. Bestuurslid Willem van Meurs vindt het jammer, maar heeft begrip voor de beslissing.

Jan Marijnissen opent kantoor in 1993

Toenmalig SP-voorzitter Jan Marijnissen opende in 1993 het SP-kantoor aan de Breukelsestraat door samen met lokaal voorzitter Willem van Meurs een rode loper voor de deur van het kantoor uit te rollen. Het kantoor heeft in al die jaren dienst gedaan als actiecentrum, vergaderplek en opslagruimte. Medeoprichter van de afdeling Boxtel Willem van Meurs: 'Van de ene kant is het natuurlijk jammer dat we het kantoor kwijtraken. Anderzijds kostte het pand de landelijke partij veel geld aan onderhoud. En de afdeling was maandelijks veel geld kwijt aan huur en vaste lasten, dat viel steeds moeilijker op te brengen.'

'Donateurs, bedankt!

Vanaf het begin in 1993 hebben een aantal SP-leden via een donatie bijgedragen aan de kosten van het kantoor.

Willem van Meurs: 'Ik wil deze SP-leden hartelijk danken voor hun bijdragen. Zij hebben er mede voor gezorgd dat de SP in Boxtel een begrip en een politieke factor van betekenis is geworden.' De afdeling gaat nu op zoek naar opslagruimte voor al het SP-materiaal. De raadsfractie kan in het gemeentehuis vergaderen. Voor ledenvergaderingen zal af en toe een zaaltje gehuurd moeten worden. 'Onze maandelijkse huur en vaste lasten vallen weg, waardoor we meer geld overhouden om te besteden aan acties', aldus Van Meurs.