Stichting Geen Kind Aan De Kant op de bres voor arme kinderen

12 augustus 2015

Stichting Geen Kind Aan De Kant op de bres voor arme kinderen

De op initiatief van de SP opgerichte Stichting Geen Kind aan de Kant bestaat anderhalf jaar. De stichting heeft ten doel om arme kinderen te ondersteunen zodat zij ook aan de samenleving kunnen deelnemen. Daartoe worden allerlei activiteiten georganiseerd.

Van Sinterklaasfeest tot benefietconcert

SP-raadslid Marije van Kuijk is voorzitter van de stichting. Zij stelt dat de stichting ondersteunend is aan de Voedselbank, Stichting Leergeld en de Vincentiusvereniging. Door het organiseren van activiteiten wordt geld ingezameld voor het goede doel: 'Zo hebben we er voor gezorgd dat arme kinderen een Sinterklaasfeest hebben kunnen vieren, hebben we op een rommelmarkt spullen verkocht, een sponsorloop gehouden bij De Walnoot en een benefietconcert georganiseerd in De Rots. En een aantal weken geleden heb ik gratis naailessen verzorgd voor kansarme kinderen uit Selissenwal.'

Kinderen leren om zelf kleren te maken

De stichting ontplooide eind juni een opmerkelijk initiatief. In de van Coothhoeve kregen kinderen van de Prinses Amaliaschool de gelegenheid om gratis naailessen te volgen zodat ze leren om zelf kleren te maken. De lessen werden gegeven in het atelier van Marja Konijn, bijgestaan door andere vrijwilligers. Van Kuijk gaf zelf ook naailessen. De stoffen en garens zijn van gulle gevers. De groepen bestaan uit gemiddeld vier kinderen die drie middagen bij elkaar kwamen.

Van Kuijk: 'Voor de kinderen was het geweldig te ontdekken dat ze dit kunnen. Bovendien werd hun creativiteit geprikkeld en daar heb je je hele leven profijt van. Ik ben er zelf ook door gegroeid.' Het SP-raadslid is inmiddels al weer bezig met het bedenken van nieuwe activiteiten ter ondersteuning van arme kinderen.