SP uit zorgen over herbeoordeling PGB'ers voor 1 januari 2016

10 september 2015

SP uit zorgen over herbeoordeling PGB'ers voor 1 januari 2016

Tijdens het vragenuurtje van de gemeenteraadsvergadering van afgelopen dinsdagavond , uitte de SP fractie zijn zorgen omtrent de herbeoordeling van de PGB houders in Boxtel.

“Is de vervroegde einddatum (1 oktober 2015) die Staatssecretaris Van Rijn de gemeenten heeft verzocht te hanteren als eind datum van de herbeoordelingen, haalbaar voor Boxtel en zo niet wat dan?”, vroeg de SP fractie zich af. SP wethouder van den Broek kwam hierop meteen met het geruststellend antwoord dat voor de enkele overgangsklanten die niet vóór 1 oktober zijn herbeoordeeld, de herbeoordeling administratief verlengd wordt tot 1 mei 2016. Hierdoor zullen budget houders in ieder geval de tijd krijgen om een zorgovereenkomst zorgvuldig te regelen.

"We wilden erg graag in beeld krijgen om over hoeveel budgethouders we het nu hebben in de gemeente Boxtel", vertelt  SP-raadslid Marije van Kuijk. "Uit de antwoorden van de wethouder blijkt het te gaan om 110 PGB budgethouders in de WMO, waarvoor een beschikking moet worden afgegeven. Daarvan moeten er nog 67 gesproken worden, voor 40 is er al een afspraak  ingepland en 27 zullen nog deze week benaderd worden. Binnen de jeugdzorg gaat het om 49 budgethouders, en zullen alle gesprekken gevoerd zijn vóór 1 oktober. En mits er overeenstemming is met de ouder/ verzorger zal het verstrekkingendossier per 1 oktober gereed zijn. Met de administratieve verlenging voor  de eventueel niet herbeoordeelde PGB houders per 1 oktober, lijkt het in Boxtel onder controle te zijn. Maar we zullen het als SP scherp blijven volgen", aldus van Kuijk.

Na forse kritiek wilde Staatssecretaris van Rijn van Volksgezondheid onlangs haast maken met de herbeoordeling van PGB houders om problemen, zoals die van begin dit jaar, te voorkomen. Middels een brief aan de gemeenten kondigde hij een deadline aan van 1 oktober 2015 waarbinnen de herbeoordelingen afgerond en gecommuniceerd zouden moeten zijn. Volgens het laatste nieuws is er inmiddels weer meer lucht gekomen voor de gemeenten wat betreft de deadline van 1 oktober voor de herbeoordeling van PGB houders. Als gemeenten de deadline niet halen, mogen ze het bestaande budget van PGB houders tot uiterlijk 1 mei 2016 handhaven. De gemeenten, de sociale verzekeringsbank, zorgverzekeraars, de belangenorganisaties Per Saldo en BVKZ en de ministeries van Sociale Zaken en Volksgezondheid zijn dit overeengekomen tijdens overleg over nieuwe afspraken voor het PGB.
.