College zet extra geld in voor maatschappelijk werk

4 oktober 2015

College zet extra geld in voor maatschappelijk werk

Om een einde te maken aan de wachtlijst bij het maatschappelijk werk heeft het college besloten om  een extra medewerker aan te stellen tot 1 januari 2016. SP-wethouder Eric van den Broek verwacht dat de wachtlijst dan niet meer bestaat.

SP: wachtlijst maatschappelijk werk onaanvaardbaar

Sinds 1 januari 2015 wordt er een steeds groter beroep gedaan op maatschappelijk werk. Er staan momenteel 32 personen op de wachtlijst, waarvan de langste wachttijd ruim 6 maanden is. Oorzaken zijn de veranderingen in de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning), het complexer worden van de problemen en de komst van steeds meer statushouders die vaak intensieve begeleiding nodig hebben. Voor de SP is de lange wachtlijst onaanvaardbaar.

Raadslid Marije van Kuijk: 'Het kan niet zo zijn dat mensen die in de problemen zitten maanden lang op hulp moeten wachten. Dat past totaal niet bij het sociale imago van Boxtel en is voor ons onacceptabel. Ik ben blij dat het college meteen actie ondernemen heeft.'

Wethouder van den Broek: 'Wachtlijst is op het einde van het jaar opgeheven'

SP-wethouder Eric van den Broek stelt dat het aantal van 32 personen op de wachtlijst veel te veel is: 'Dat zijn te veel mensen waardoor we versneld maatregelen nemen. Van oktober tot januari wordt een extra formatieplaats ingezet om de wachtlijst weg te werken. Onze financiële bijdrage wordt gedekt uit de transitiegelden Wmo. Daarnaast brengen we de komende tijd in kaart wat nodig is om grote wachttijden voor de toekomst te voorkomen. Daarbij kijken we naar andere factoren, zoals de toename van het aantal statushouders en de ambtelijke fusie met Sint Michielsgestel.'

De gemeenteraad zal uiteindelijk het voorstel van het college van B&W moeten goedkeuren.