Gemeente gaat hoogste boetes Fraudewet opnieuw beoordelen

18 oktober 2015

Gemeente gaat hoogste boetes Fraudewet opnieuw beoordelen

Na een hernieuwd verzoek van de SP-fractie gaat het college van B en W 7 boetes van boven de 500 euro die opgelegd zijn aan bijstandsgerechtigden van 1 januari 2013 tot november 2014 in het kader van de Fraudewet, opnieuw beoordelen. Daarbij wordt rekening gehouden met de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van november 2014.

Compromis

De SP-fractie had om een herbeoordeling van alle boetes tussen januari 2013 en november 2014 gevraagd. Het college antwoordde in eerste instantie dat dit heel veel werk zou betekenen voor ambtenaren, terwijl de gemeente al heel zorgvuldig te werk was gegaan. In de nieuwe brief zegt het college de kwestie te hebben heroverwogen. Op grond daarvan wil het college de 7 boetes die hoger dan 500 euro zijn opnieuw bekijken, daarbij rekening houdend met de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van november 2014. Het college zal de raad daarover zo snel mogelijk informeren.

Oproep aan minister Ascher

In een brief leggen 14 gemeenten uit dat zij de boetes vanaf 1-1-2013, vanwege discutabele wetgeving, gaan herzien. Zij vragen daarbij een financiële tegemoetkoming van Ascher. Het kabinet heeft erkend dat de wetgeving niet optimaal was en komt met een nieuwe wetsvoorstel. SP-wethouder Eric van den Broek: "Het college kan de argumentatie van deze 14 gemeenten wel volgen maar zou het liefste zien dat de aangekondigde wetswijziging toegepast wordt met ingang van 1 januari 2013. Dan is er ook een juridische basis voor heroverweging voor alle boetes en het geldt dan voor alle gemeenten. Het college zegt toe om deze zienswijze richting de 14 betreffende gemeenten te zenden om op die manier hun pleidooi vanuit Boxtel te ondersteunen."

SP trekt motie in

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: "Wij zijn tevreden met de toezeggingen van het college en zullen de motie die wij aangekondigd hebben voor de begrotingsbehandeling intrekken. De SP-fractie ondersteunt het standpunt van de gemeente Boxtel dat 't het beste is als de wetswijziging met terugwerkende kracht ingaat vanaf 1-1-2013. Het is positief dat het college het pleidooi van de 14 gemeenten gaat ondersteunen."