SP tevreden met subsidie voor winkeliers die naar centrum verhuizen

23 oktober 2015

SP tevreden met subsidie voor winkeliers die naar centrum verhuizen

Het college van B&W stelt een verhuissubsidie van 100.000 euro beschikbaar voor winkeliers uit  aanloopstraten die willen verhuizen naar het centrumgebied. Verantwoordelijk SP-wethouder Eric van den Broek gaat dit financieren uit de 1 miljoen van het economisch aanvalsplan en hoopt daarmee op minder leegstand in het centrum.

Maximaal 10.000 euro per ondernemer

Ondernemers uit de aanloopstraten zoals Stationsstraat, Molenstraat en Breukelsestraat kunnen maximaal een bijdrage van 10 mille krijgen als bijdrage in de verhuis- en herinrichtingskosten als ze verhuizen naar het compacte centrumgebied. In totaal kunnen dus 10 ondernemers een beroep doen op de regeling. Het geld komt uit de pot van één miljoen van het economisch stimuleringsfonds. Het gaat om een proef van een jaar die bedoeld is om ondernemers over te halen om te verhuizen naar het centrum. Diverse politieke partijen hadden daar om gevraagd.

Wethouder van de Broek: "We hopen hiermee ondernemers over te halen om naar het centrum te verhuizen zodat daar de leegstand minder wordt en hopelijk helemaal verdwijnt. Eerder hebben we dat met succes gedaan om winkeliers te laten verhuizen naar de Croonpassage. Het is een proef van een jaar, daarna gaan we kijken wat het opgeleverd heeft."

College wil gesloten winkels in aanloopstraten snel een andere functie geven

Verder gaat het college eigenaren van lege winkelpanden in aanloopstraten helpen om een andere vergunning te krijgen voor een andere bestemming, bijvoorbeeld voor wonen of kantoren. Een motie van Balans met die strekking werd moeiteloos door wethouder van den Broek overgenomen en daarna door de voltallige gemeenteraad aangenomen.

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: "Natuurlijk hebben wij voor deze motie gestemd, want we hebben zelf al eens naar voren gebracht dat het het gemakkelijker moet worden om lege winkelpanden te bestemmen tot bijvoorbeeld woningen en als het kan tot sociale huurwoningen."