SP wil alsnog herbeoordeling van boetes Fraudewet

5 oktober 2015

SP wil alsnog herbeoordeling van boetes Fraudewet

De SP-fractie zal in de begrotingsbehandeling een motie indienen om alsnog een herbeoordeling van onrechtvaardige boetes in het kader van de Fraudewet en zo nodig terugbetaling af te dwingen. De fractie voelt zich hierdoor gedwongen omdat het college van B&W het verzoek hiertoe heeft afgewezen. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven is teleurgesteld door het standpunt van B&W.

In zijn antwoord verschuilt het college zich achter formeel-juridische argumenten en stelt dat de opgelegde boetes van vóór november 2014 niet onterecht zijn geweest. Toen kwam de Centrale Raad van Beroep (CRvB) tot de conclusie dat de onderliggende wetgeving ondeugdelijk en de boetes disproportioneel waren. Het kabinet komt dan nu ook met nieuwe wetgeving.

Sociaal college
De SP-fractie is teleurgesteld over de afwijzing van het college. B&W profileert zich regelmatig als een sociaal college. Maar een zichzelf sociaal noemend college had de kant van de bijstandsgerechtigden moeten kiezen. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven:'In deze kwestie gaat het niet alleen om juridische argumenten, maar vooral ook dient hier rechtvaardigheid voorop te staan. Ondanks het gegeven dat de gemeente in de procedure zorgvuldig te werk is gegaan, kan het zijn dat bepaalde bijstandsgerechtigden, die het financieel al moeilijk hebben, toch onrechtvaardige (hoge) boetes hebben gekregen. Dat is voor de SP-fractie onaanvaardbaar en dat willen wij alsnog uitgezocht zien.'

Dat het ook anders kan laten wethouders van 14 Nederlandse gemeenten, waaronder Amsterdam, zien. Zij gaan de opgelegde boetes van vóór de uitspraak van de CRvB opnieuw beoordelen en waar nodig terugbetalen aan gedupeerden. Zij hebben een gezamenlijke brief geschreven aan minister Asscher waarin zij hem vragen daarvoor financiële middelen ter beschikking te stellen. De SP had graag gezien dat het college zich bij dit initiatief aangesloten had. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven spreekt in dit verband van een gemiste kans. De SP-fractie zal nu in de begrotingsbehandeling via een motie om een uitspraak van de gemeenteraad vragen teneinde de herbeoordeling en mogelijke terugbetaling alsnog af te dwingen.