SP houdt enquête over huishoudelijke hulp

25 november 2015

SP houdt enquête over huishoudelijke hulp

De SP is een enquête gestart onder Wmo-cliënten die huishoudelijke hulp krijgen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Vanwege landelijke bezuinigingen en omdat mensen meer zelf of met hulp van anderen moeten doen, hebben zij minder uren huishoudelijke hulp gekregen dan voorheen. De SP-fractie in de gemeenteraad wil weten wat de gevolgen van deze maatregel zijn geweest voor Wmo-cliënten en wat zij daarvan vinden.

Hoe beleven de mensen de veranderingen in de huishoudelijke hulp?

Aan de mensen wordt gevraagd hoeveel uren ze eerst hadden en hoeveel uren ze nu hebben en of hun woning daarmee schoon en leefbaar is. Ook wordt gevraagd of ze tevreden zijn met het gesprek dat ze hebben gehad met TZorg of Zorggroep Elde over de invulling van de huishoudelijke hulp. Tevens wordt mensen gevraagd of ze bezwaar hebben gemaakt en wat daar uitgekomen is. Als mensen geen bezwaar gemaakt hebben wordt gevraagd naar de reden.

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: "We willen als fractie veel Wmo-cliënten bereiken zodat we een goed inzicht krijgen in de gevolgen van de maatregel en hoe mensen daar over denken. Afhankelijk van de uitkomsten zal onze fractie dit onderwerp in de gemeenteraad aan de orde stellen."

De enquêteformulieren worden uitgereikt na afloop van de drie Wmo-cliëntdagen. SP-vrijwilligers gaan met de enquête ook huisbezoeken afleggen.

U kunt de enquête ook hier invullen.