SP-wethouder wil niet-gebruik minimavoorzieningen terugdringen

19 november 2015

SP-wethouder wil niet-gebruik minimavoorzieningen terugdringen

SP-wethouder Eric van den Broek wil de regelingen voor minima extra onder de aandacht brengen om het niet-gebruik van sociale voorzieningen tegen te gaan. Middels de media wil hij de mensen actief wijzen op de mogelijkheden.

Collectieve zorgverzekering en minimaregelingen

Nog steeds zijn er heel wat mensen met een laag inkomen die geen gebruik maken van allerlei gemeentelijke regelingen voor minima. Zoals de collectieve zorgverzekering waardoor mensen een lagere premie betalen. Om daarvoor in aanmerking te komen moet de inkomensgrens 130% van de bijstandsnorm zijn. Voor inwoners met een inkomen onder een bepaalde grens zijn er specifieke minimaregelingen: kwijtschelding gemeentelijke heffingen, welzijnsfonds, bijzondere bijstand, computerregeling en individuele inkomenstoeslag. Mensen die gebruik willen maken van deze voorzieningen moeten snel contact opnemen met Loket Wegwijs: telefoon 655990, maandag tot en met vrijdag van 9.00-12.30 uur.

Wethouder roept mensen op gebruik te maken van hun recht

Van den Broek over deze publieksactie: "Een aantal mensen maakt geen gebruik van de regelingen uit onwetendheid of schaamte. Ik zeg tegen die mensen: maak gebruik van uw recht en bel Loket Wegwijs. Zeker in deze dure maanden is een financiële bijdrage voor veel mensen een flinke opsteker. Aanvragen dus."
SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: "De SP pleit al vele jaren voor het terugdringen van het niet-gebruik van sociale voorzieningen. Het is een goede zaak dat de regelingen nog eens extra aandacht krijgen in de media."

Overzicht van alle minimaregelingen

Kwijtschelding gemeentelijke heffingen
Inwoners met een inkomen tot 100% van de bijstandsnorm kunnen een kwijtschelding gemeentelijke heffingen aanvragen
Welzijnsfonds
Een vergoeding voor leuke dingen in het leven, zoals het lidmaatschap bij een sportclub, bibliotheek, krant of tijdschrift, een telefoonabonnement of het volgen van een cursus. Het inkomen is hoogstens 110% van de bijstandsnorm en is ook beschikbaar voor inwoners onder de 18 jaar.
Bijzondere bijstand
Voor inwoners met en laaginkomen, die bijzondere kosten moeten maken, die niet betaald kunnen worden uit het gewone inkomen. De inkomensgrensligt op 110% van de bijstandsnorm. Voorbeelden van bijzondere kosten zijn medische kosten die niet vergoed worden, sociale alarmering of bewindvoering.
Computerregeling
Voor inwoners wiens kinderen op de middelbare school een computer of laptop nodig hebben, regelt de gemeente een vergoeding tot maximaal € 675,- voor de computer met toebehoren. Inkomensgrens ligt op 110% van de bijstandsnorm.
Individuele inkomenstoeslag
Een gezin dat drie jaar een inkomen heeft dat niet hoger is dan 105% van de bijstandsnorm, kan aanspraak maken op een extra toeslag. De hoogte van deze toeslag hangt af van de leefsituatie.