560 miljoen extra voor zorg door volkspetitie Red de Zorg

16 december 2015

560 miljoen extra voor zorg door volkspetitie Red de Zorg

De bijna 1 miljoen handtekeningen voor de volkspetitie Red de Zorg van vakbonden FNV en CNV en de grote zorgdemonstratie op 12 september in Amsterdam hebben resultaat opgeleverd. In totaal trekt het kabinet 560 miljoen extra uit voor de zorg. Zo is maar weer eens gebleken dat actievoeren helpt. De SP ondersteunde de actie en haalde massaal handtekeningen op, ook in Boxtel.

Een bedrag van 300 miljoen wordt uitgetrokken voor huishoudelijke zorg en ondersteuning en 200 miljoen voor de verpleeg- en verzorgingshuizen, zodat zij meer personeel kunnen aantrekken. Er wordt een noodfonds van 60 miljoen euro in het leven geroepen om continuïteit van zorg en werkgelegenheid te garanderen. Verder wordt de loondump in de thuiszorg gestopt omdat de nieuwe loonschaal in de cao in werking treedt. Zo kunnen medewerkers niet meer gedwongen worden 20% van hun loon in te leveren. En voor gehandicaptenzorg komt er een plan om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Al met al een flinke injectie om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

SP-bestuurslid Willem van Meurs: "Het werd tijd, het kon zo niet langer. Zo zie je maar dat actievoeren wel degelijk helpt. Van de andere kant moet er in de zorg nog veel meer verbeterd worden, dus er is nog veel werk aan de winkel."