Gemeente ondersteunt hobbycentrum senioren

11 december 2015

Gemeente ondersteunt hobbycentrum senioren

Op initiatief van KBO afdeling Boxtel en KSV KBO afdeling Liempde is een hobbycentrum voor senioren in oprichting. De gemeente ondersteunt het initiatief in de vorm van een bijdrage in de exploitatiekosten gedurende drie jaar. SP-wethouder Eric van den Broek is blij met het hobbycentrum.

Dagbesteding voor senioren

De activiteiten in het nieuwe hobbycentrum in het voormalige Blanca-pand aan de Baroniestraat zijn bestemd voor alle veertienduizend Boxtelse 50-plussers. Daarmee komt er een laagdrempelige dagbestedingsmogelijkheid voor senioren bij. Sinds alle veranderingen in de zorg en ondersteuning wil de gemeente meer activiteiten zodat senioren langer zelfstandig kunnen meedoen in de samenleving. De gemeentelijke bijdrage bestaat uit een garantstelling voor een deel van de huur van het pand gedurende drie jaar, zodat het hobbycentrum in die periode kan laten zien wat het in huis heeft. SP-wethouder Eric van den Broek over het initiatief: "Een mooie aanvulling op het aanbod van dagbesteding voor senioren in onze gemeente. We zorgen voor en vooral mét elkaar dat we zo lang mogelijk onderdeel kunnen zijn van de samenleving. Dit initiatief past perfect in onze filosofie van Meewerkend Boxtel."

Geen concurrentie voor gemeenschapshuizen

Het hobbycentrum heeft volgens de initiatiefnemers geen effect op de bestaande activiteiten zoals het kaarten en kienen in bijvoorbeeld De Rots en De Walnoot. De activiteiten zijn aanvullend aan het aanbod van de gemeenschapshuizen. De KBO heeft hierover vooroverleg gehad met de gemeenschapshuizen. De start van het hobbycentrum is voorzien in januari 2016.