College van B&W: gemeente is 'jeugdloonvrij'

21 februari 2016

College van B&W: gemeente is 'jeugdloonvrij'

In antwoord op vragen van de SP heeft het college van B&W Boxtel 'jeugdloonvrij' verklaard. Dat wil zeggen dat jongeren van 18-23 jaar die bij de gemeente (gaan) werken niet betaald worden via het lage minimumjeugdloon, maar een loon krijgen dat boven het regulier wettelijk minimumloon van een 23-jarige ligt. SP-raadslid Marco Bressers is verheugd over deze sociale uitspraak van het college.

Ook vakantiewerkers en uitzendkrachten verdienen meer dan het jeugdloon

Medewerkers bij de gemeente worden ingeschaald in de schalen van de CAO en de laagste schaal is al hoger dan het wettelijk minimumloon van een 23-jarige. Voor de functies bij gemeenten worden vrijwel geen jongeren onder 23 jaar aangenomen, omdat er meestal een opleidingseis bij zit waardoor jongere medewerkers meestal 23 jaar of ouder zijn. Dat een 18 tot 23-jarige een contract bij de gemeente krijgt kan wel voorkomen bij bijvoorbeeld vakantiewerkers, maar ook dan zijn de CAO-schalen van toepassing. Zelfs uitzendkrachten dienen overeenkomstig deze schalen beloond te worden. Dus ook bij vakantiewerkers of uitzendkrachten is de laagste loonschaal hoger dan de jeugdlonen. Op de vraag van de SP-fractie of aan leveranciers van de gemeente Boxtel in de aanbesteding een voorwaarde opgenomen kan worden dat zij 18-plussers geen jeugdloon maar een regulier volwassenloon moeten betalen, antwoordt het college bevestigend. B. en W. wil eerst de maatregelen afwachten die genomen gaan worden als gevolg van een aangenomen motie van de Tweede Kamer, alvorens hierover een besluit te nemen.

Geen halve lonen maar leefbare lonen

SP-raadslid en vakbondsman Marco Bressers heeft deze kwestie bij de gemeente aangekaart. Het jeugdloon is in Nederland erg laag vergeleken met ons omringende landen. Zo is het wettelijk minimum jeugdloon voor een 18-jarige 693,30 euro bruto per maand. Het regulier wettelijk minimumloon voor een 23-jarige en ouder bedraagt 1524,60 bruto per maand. Het mag niet zo zijn dat hetzelfde werk van een jongere veel minder beloond wordt dan van een oudere werknemer, aldus het raadslid.Het voorstel van de actiegroep Young & United om het jeugdloon af te schaffen wordt inmiddels door een meerderheid in de Tweede Kamer (waaronder natuurlijk de SP) gesteund. Bressers: "Ik ben er trots op dat het Boxtelse college de gemeente 'jeugdloonvrij' verklaard heeft. Ik hoop dat veel gemeenten en bedrijven dit goede voorbeeld gaan volgen. Jongeren verdienen dat."