SP-wethouder Eric van den Broek verheugd over actieplan mantelzorgers en zorgvrijwilligers

14 maart 2016

De gemeente heeft samen met Steunpunt en Klankbordgroep Mantelzorg én de mantelzorgers zelf, een actieplan opgezet. Het plan is bedoeld om de toename van zorg op te vangen en de ondersteuning van mantelzorgers beter te regelen. Wethouder Eric van den Broek is blij met het actieplan.

Doel is betere ondersteuning en ontwikkeling van mantelzorgers en vrijwilligers

Het actieplan is voortgekomen uit de miniconferentie voor mantelzorg. Daar werd op initiatief van de SP-wethouder de Klankbordgroep Mantelzorg in het leven geroepen. Samen met mantelzorgers werd gekeken wat er nodig is voor ondersteuning van mantelzorgers en zorgvrijwilligers en waar op ingespeeld moet worden. Dat heeft nu geresulteerd in het actieplan dat volop kansen biedt voor ontwikkelingsmogelijkheden en ondersteuning voor Boxtelse mantelzorgers. Er worden onder andere voorstellen gedaan om de respijtmogelijkheden te vergroten, zodat mantelzorgers hun zorgtaken tijdelijk aan een ander kunnen overdragen en zo ontlast worden. Ook komt er meer aandacht voor nieuwe doelgroepen, zoals jonge en allochtone mantelzorgers. Er zijn op dit moment zo'n 1200 mantelzorgers geregistreerd bij Steunpunt Mantelzorg.

Foto: SP
Wethouder van den Broek: “Mantelzorgers vervullen een belangrijke functie in onze samenleving. Als gemeente moeten we hen koesteren en alles in het werk stellen zodat ze hun werk op een goede manier kunnen blijven doen. Daarover praten we met mantelzorgers en gaan we het actieplan uitvoeren. Eenzelfde initiatief willen we ook opzetten voor de groep (zorg)vrijwilliggers.”