SP stemt in met kadernota

11 april 2016

SP stemt in met kadernota

De SP-raadsfractie heeft volmondig ingestemd met de zogeheten kadernota. Hierin is veel aandacht voor voortzetting van het sociale beleid in onze gemeente. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven is verheugd dat dit beleid kan rekenen op brede steun in de gemeenteraad.

De kadernota geeft de kaders van beleid weer voor de begroting 2017-2020 die in het najaar moet worden vastgesteld. Het is een belangrijke voorbereidende fase van de begrotingsbehandeling waarbij raadsfracties zich vooral uitspreken over hoofdlijnen.

Voortzetting en uitbreiding sociaal beleid

SP-wethouder Eric van den Broek is verantwoordelijk voor het sociale beleid in de kadernota. Hij stelt dat er veel instemming is met de speerpunten die betrekking hebben op zijn politieke portefeuille. Met name is hij tevreden over de voortzetting en uitbreiding van het ingezette sociale beleid. Van den Broek: “Ik noem bijvoorbeeld vouchers voor werkgevers die iets willen ondernemen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag te krijgen, voortzetting Huishoudelijke Hulptoeslag (door mijn fractie voorgesteld), gezamenlijke agenda op het gebied van seniorenbeleid, aanpak armoedebestrijding en schuldenproblematiek en ondersteuning van het vrijwilligers- en mantelzorgbeleid.” Ook zal de wethouder zich gaan inspannen om de Voedselbank aan een andere locatie te helpen en een goed netwerk van maatschappelijke organisaties in Boxtel neer te zetten en dat onder te brengen in een 'sociale kaart'.

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: "Onze fractie heeft volmondig ingestemd met de kadernota. Met name de grote aandacht voor kwetsbare groepen spreekt ons aan. Ook hebben wij aangegeven dat de gemeente een meer actieve rol moet gaan spelen op het gebied van met name sociale woningbouw. Het is goed om te zien dat bijna de hele raad voor de kadernota gestemd heeft. Alleen Balans was tegen.”