College onderzoekt verlaging eigen bijdrage WMO

1 juni 2016

College onderzoekt verlaging eigen bijdrage WMO

In antwoord op vragen van de SP-fractie in het vragenuurtje van de gemeenteraad heeft wethouder Eric van den Broek toegezegd dat hij gaat bekijken of een verlaging van de eigen bijdrage in de zorg mogelijk en wenselijk is.

Overschot zorggeld

Uit onderzoek blijkt dat negen van de tien gemeenten geld overhouden van hun zorgbudget. Zo ook in Boxtel, waar 760.000 euro op het budget is overgehouden. Er is geld overgehouden op individueel vervoer (100.000), collectief vervoer (75.000), Wmo-begeleiding (378.000) en hulp bij het huishouden (2016.000). Er wordt geld overgehouden omdat Boxtel al enkele jaren geleden is begonnen met het nieuwe beleid van meer zelf doen en hulp vanuit het sociale netwerk van familie, buren en kennissen. Via maatwerkgesprekken wordt bekeken welke zorg er nog nodig is. Dat heeft geleid tot minder hulp en dus besparingen, terwijl tegelijkertijd maatwerkzorg geleverd wordt.

Verlaging eigen bijdrage

De SP-fractie stelde dat uit onderzoek blijkt dat de hoogte van de eigen bijdragen kan leiden tot schulden en het mijden van zorg. Zo heeft één op de vijf Nederlanders wel eens afgezien van zorg en ondersteuning vanwege te hoge eigen bijdragen. De fractie wilde van het college weten of een verlaging van de eigen bijdrage voor lage en middeninkomens mogelijk is en wat de financiële gevolgen daarvan zijn.

Foto: SP
SP-wethouder Eric van den Broek antwoordde als volgt: “De eigen bijdrage ligt in Boxtel ruim beneden het landelijk gemiddelde. Daarnaast bewaakt het Centraal Administratie Kantoor (CAK) dat er geen opeenhoping van eigen bijdragen wordt opgelegd. Ten aanzien van de minima kunnen wij een tegemoetkoming verstrekken via de bijzondere bijstand of de collectieve ziektekostenverzekering. Het college is niettemin bereid  om gegevens bij het CAK op te vragen, deze te onderzoeken en te kijken of er aanleiding is het beleid aan te passen. Hierin zullen wij optrekken met de andere gemeenten in de Meierij. Ik zal de gemeenteraad hierover informeren.” SP-raadslid Marije van Kuijk is tevreden over de toezegging van de wethouder en wacht het onderzoek met belangstelling af.