SP: forse toename giftreinen onaanvaardbaar

8 juni 2016

SP: forse toename giftreinen onaanvaardbaar

Er komen veel meer en veel vaker gevaarlijke stoffen per trein door Boxtel dan is toegestaan. Dat maakte de NOS onlangs bekend. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven heeft vindt dit onaanvaardbaar en heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W.

Forse overschrijdingen

De NOS becijferde dat door Tilburg in een jaar 3650 LPG-wagons mogen passeren, terwijl dat er in de eerste negen maanden van 2015 al 6314 waren. In Eindhoven passeerden er ruim 8000 wagons, terwijl er in die gemeente een norm van 2105 geldt. Dat betekent dat ook Boxtel te maken heeft met meer giftreinen dan toegestaan is. Reden voor de toename zijn de werkzaamheden aan de Betuweroute, waardoor goederentreinen moeten omrijden via Tilburg en Eindhoven. Ook importeert Duitsland meer gas, waardoor het aantal gevaarlijke stoffen over het spoor toeneemt.

Onaanvaardbaar

De SP en Combinatie95 hebben hierover vragen gesteld aan het college. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: “De norm wordt drie tot vier keer overschreden. Het risico op ongelukken wordt daardoor veel groter. Dat is voor de SP onaanvaardbaar.” De fractie wil duidelijkheid over de aard en het aantal transporten, of het college daarvan op de hoogte was, waar dat besproken is, of er nog een Taskforce Brabantroute bestaat, of de hulpdiensten hiervan op de hoogte zijn en of de lokale veiligheid nog steeds gewaarborgd is.

Treinongeluk in 1989

SP-bestuurslid Willem van Meurs maakte in 1989 de nasleep mee toen een trein met gevaarlijke stoffen vlakbij het station ontspoorde: “Er ontstond paniek omdat geruime tijd niet duidelijk was om welke gevaarlijke stoffen het ging en in welke wagons ze zaten. Boxtel is toen aan een ramp ontsnapt en heeft gewoon veel geluk gehad. Door de huidige forse overschrijdingen neemt de kans op zo'n ongeluk toe. Dat moeten we niet willen en niet accepteren.” De SP heeft ook jarenlang actie gevoerd tegen de gevaarlijke treintransporten van chloor, ammoniak en LPG door dichtbevolkte gebieden. Mede daardoor is er in 2006 een einde gekomen aan de chloortransporten.