Agrifood Capital moet voor meer banen zorgen voor mensen met een arbeidsbeperking

20 juli 2016

Het regionale arbeidsprogramma 'Agrifood Capital Werkt!' heeft in de periode 2013-2015 400 extra banen opgeleverd voor mensen met een arbeidsbeperking. Dat is te weinig, vindt SP-raadslid Marco Bressers.

Regionaal samenwerkingsverband

Agrifood Capital is een samenwerkingsverband van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen in de regio Noordoost-Brabant. Deze regio telt 19 gemeenten, waaronder Boxtel, en 2 waterschappen. Agrifood Capital werkt aan innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken op het gebied van duurzaamheid, voeding en gezondheid en moet zorgen voor extra banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De SP-fractie heeft in de gemeenteraad ingestemd met de strategische agenda en de samenwerkingsovereenkomst Agrifood Capital Werkt! en is bereid daarvoor een financiële bijdrage te verlenen van 30.000 euro per jaar. De fractie maakte daarbij wel enkele kritische kanttekeningen.

Meer banen nodig voor mensen met arbeidsbeperking

SP-raadslid Marco Bressers over de plannen van Agrifood: “De ambitie is er wel, maar de uitvoering is tot nu toe te mager. Het resultaat van 2013-2015 van 400 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking valt mij behoorlijk tegen. Zeker gezien het totale budget van 15 miljoen dat geïnvesteerd wordt in de arbeidsregio Noordoost-Brabant. Tot en met 2016 moet dit aantal stijgen tot naar 825 extra banen. Het uiteindelijke doel is om tot aan 2026 zo'n 5000 extra banen te scheppen voor deze groep mensen. Een mooie ambitie, maar dan zal het tempo rap omhoog moeten. We zullen dat als SP-fractie scherp in de gaten houden. Dit is voor ons een speerpunt, we hebben in het verleden al regelmatig aandacht gevraagd voor banen voor mensen met een arbeidsbeperking.”

In de strategische agenda van Agrifood Capital staat dat het Regionale Werkbedrijf, dat voor de extra banen moet zorgen, een topprioriteit gaat krijgen. Onlangs nog pleitte SP-wethouder Eric van den Broek voor het regionaal oppakken van de Prestatieladder Sociaal Ondernemen, waarbij hij gemeenten en ondernemers opriep om meer samen te werken om extra banen te scheppen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De wethouder zei de zorg van de SP-fractie met betrekking tot het aantal banen te delen.