Motie SP maakt einde aan wachtlijst schulddienstverlening

31 juli 2016

Motie SP maakt einde aan wachtlijst schulddienstverlening

Het gemeentebestuur trekt 25.000 euro uit voor het wegwerken van een wachtlijst van 32 mensen met schulden die aangewezen zijn op schulddienstverlening. Dit is het gevolg van een SP-motie die unaniem werd gesteund door de gemeenteraad. SP-raadslid Rinze van der Veen prijst de voortvarende aanpak van het college.

SP-motie aangenomen

De SP-fractie vindt het onaanvaardbaar dat 32 personen (en gezinnen) 4 maanden moeten wachten op behandeling van hun zaak. Dat leidt tot nog meer schulden en ellende, daar is niemand mee gediend. De motie in de gemeenteraad vroeg het college om op korte termijn de wachtlijst weg te werken en te voorkomen dat er in de toekomst nieuwe wachtlijsten ontstaan. De hele gemeenteraad ondersteunde de motie.

SP-raadslid Rinze van der Veen: “Schulden die mensen boven het hoofd zijn gegroeid worden, als er niet tijdig wordt ingegrepen, steeds problematischer. Ik ben dan ook blij met de voortvarende aanpak van het college dat extra geld uittrekt om de wachtlijst weg te werken. Als het nodig blijkt te zijn moeten er in de toekomst meer financiën vrijgemaakt worden om nieuwe wachtlijsten te voorkomen.”

Wethouder: 'meer aandacht voor het voorkomen van schulden'

Een van de belangrijkste oorzaken van de wachtlijst is volgens SP-wethouder Eric van den Broek het feit dat het steeds vaker gaat om complexe situaties waarbij sprake is van meervoudige sociale problemen: grote schulden, echtscheiding, verslaving en steeds meer personen met psychisch-sociale problemen. Dit betekent dat er naast schuldhulpverlening vaak ook nog andere hulp nodig is. En dat vergt meer tijd dan in het verleden.

Foto: SP
Van den Broek: “Op korte termijn komt er extra capaciteit zodat de wachtlijst per 1 januari 2017 weggewerkt zal zijn. Op langere termijn wordt bekeken of de huidige manier van werken nog past bij de complexe hulpvragen en of dat aanpassingen vergt. Verder moet de nadruk van het beleid steeds vaker liggen op het voorkomen van schulden. Onder andere door sportclubs en verenigingen te betrekken bij het signaleren van schuldproblematiek. Maar ook door het geven van meer budgetvoorlichting en het aanbieden van onderwijsprogramma's die mensen financieel wegwijs maken.”