Economisch stimuleringsbudget brengt Boxtelse economie op stoom

19 september 2016

Economisch stimuleringsbudget brengt Boxtelse economie op stoom

In de zomer van 2014 stelde het college van B&W een miljoen beschikbaar om de economie in Boxtel te stimuleren. Sindsdien zijn er verschillende initiatieven aangedragen. Groot en klein. Met het doel om de economie in Boxtel een stevige impuls te geven. De eerste resultaten hiervan zijn zichtbaar.

In de raadsvergadering van woensdag 14 september is er een evaluatie geweest van het economisch stimuleringsbudget van de gemeente Boxtel. Het economisch stimuleringsbudget is zo goed als besteed. Daarom werd door SP-wethouder Eric van den Broek het plan naar voren gebracht om volgend jaar €100.000 extra te reserveren voor het zogenaamde economisch stimuleringsbudget. Nagenoeg de hele gemeenteraad sprak haar waardering uit over de effecten van het budget en het plan om hier in 2017 mee door te gaan. De aanvulling van het budget met €100.000 kon dan ook op brede steun rekenen.

Maatwerk

De ingezette manier van werken is maatwerk waarbij bijvoorbeeld nieuwe ideeën worden ondersteund met centrumvouchers met een waarde van € 1.000. Een van de voorwaarden om een bijdragen uit het stimuleringsbudget te krijgen, is dat de degene die de bijdrage krijgt ook zelf fors bijdraagt. De vouchers en andere bijdragen uit het stimuleringsbudget hebben voor initiatiefnemers geleid tot een positievere beleving in het centrum en voor hogere bestedingen. In De Croon zorgen de vaandels en kinderzitplateau’s (jollebollen) voor meer klantbinding en een hogere omzet. De Boxtelaartjes actie van het Brabants Centrum werd ook gesteund en dit zorgde ervoor dat 5792 pashouders spaarden bij 86 lokale winkels. In december zal bij de Zwaanse Brug een (overdekte) ijsbaan worden aangelegd. Allemaal zaken die er zonder de steun van de gemeente waarschijnlijk niet waren gekomen.

Foto: SP
SP-wethouder Eric van den Broek: “De mooie initiatieven en actieve houding van ondernemers, vrijwilligers, verenigingen en stichtingen heeft voor veel positieve energie gezorgd. Daarnaast zijn het stuk voor stuk voorbeelden van meewerkend Boxtel. We denken in mogelijkheden en faciliteren de uitwerking. Dit vraagt dan ook om een vervolg. Daarom ben ik heel blij met de steun in de gemeenteraad voor het plan om volgend jaar het budget met €100.000 te verhogen”