Wethouder start Pin-it-up-actie Dementievriendelijke Samenleving

9 november 2016

Wethouder start Pin-it-up-actie Dementievriendelijke Samenleving

Foto: SP

SP-wethouder Eric van den Broek gaat als ambassadeur van het netwerk Dementievriendelijke Samenleving 'pins' opspelden bij lokale bekendheden die een dementievriendelijke samenleving een warm hart toedragen. Als eerste waren zijn collega wethouders aan de beurt.

Convenant

Vorig jaar heeft de gemeente Boxtel als een van de eerste gemeenten het Brabantse convenant voor een Dementievriendelijke Samenleving ondertekend. Dat houdt in dat de gemeente en betrokken instanties er alles aan doen om mensen met een dementie en hun mantelzorgers zo lang mogelijk betrokken te houden bij de samenleving. De activiteiten die voortvloeien uit deze afspraak worden steeds zichtbaarder: zo is er het actieplan en klankbordgroep Mantelzorgers, de bijeenkomsten en adviesfunctie van Woonwijs, de realisatie van Generatietuinen Oost en Liempde, het organiseren van trainingen voor begeleiders, ontspanningsactiviteiten (dansavond, wandelingen) enzovoort.

Vergeet-me-nietje

De wethouder ontving een paar weken geleden 25 pins in het kader van de Pin-it-up actie van het netwerk van dementievriendelijke gemeenten (DVG). Op de pin staat het logo van het DVG-netwerk, een vergeet-me-nietje. Voor het opspelden van de eerste pins koos ambassadeur van den Broek voor zijn collega wethouders (zie foto) die enthousiast reageerden. De burgemeester had al eerder een pin opgespeld gekregen van Diny Stolvoort van het netwerk. Als mensen mee willen doen aan de actie voor een dementievriendelijke samenleving moeten ze zich melden bij de wethouder: de pins liggen te wachten op zijn bureau in het gemeentehuis.

Voor meer informatie: http://www.dementievriendelijk.nl/pin-actie