Klanttevredenheidsonderzoek: Wmo-cliënten zijn redelijk tevreden
Klanttevredenheidsonderzoek: Wmo-cliënten zijn redelijk tevreden
Het jaarlijkse cliënttevredenheidsonderzoek laat zien dat de meerderheid van de ondervraagde Wmo-cliënten redelijk tevreden is over de manier waarop de gemeente hun hulpvraag heeft opgepakt. Zij geven hiervoor een gemiddeld rapportcijfer van een 7. SP-wethouder Eric van den Broek gaat de resultaten gebruiken om te komen tot een betere zorgverlening en blijft proberen om ook op andere manieren reacties en klachten van cliënten te krijgen.
De vragenlijst is aan 928 Wmo-cliënten verstuurd. Uiteindelijk vulden 368 cliënten de vragenlijst in. Een respons van 40%. Deze enquête is een belangrijk meetinstrument voor de gemeente om de ondersteuning op maat verder te ontwikkelen, het liefst samen met de cliënten, hun netwerk en professionele zorgverleners.
De belangrijkste uitkomsten van de enquête zijn:
- 82% van de cliënten is tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning
- 80% vindt dat de ondersteuning past bij hun hulpvraag
- 80% is bekend met waar zij terecht kunnen met hun hulpvraag
- 73% is tevreden over de snelheid waarmee zij werden geholpen
- 79% is tevreden over de mate waarin rekening gehouden is met hun wensen en behoeften
- 38% is bekend met de onafhankelijke cliëntondersteuner.
Een opvallende uitkomst van de enquête is dat slechts 38% van de ondervraagden bekend is met het bestaan van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze kan ingeschakeld worden bij vragen en/of klachten over alle facetten van de Wmo en is onafhankelijk van de gemeente en zorgverleners. Van den Broek: “Daarom gaan we dit aspect extra onder de aandacht brengen bij cliënten. Dit gebeurt onder andere bij de Wmo-cliëntdagen, die, op verzoek van cliënten en Wmo-adviesraad, niet in november maar in februari 2017 plaats zullen hebben.”
Reactie toevoegen