h

Klanttevredenheidsonderzoek: Wmo-cliënten zijn redelijk tevreden

7 december 2016

Klanttevredenheidsonderzoek: Wmo-cliënten zijn redelijk tevreden

Het jaarlijkse cliënttevredenheidsonderzoek laat zien dat de meerderheid van de ondervraagde Wmo-cliënten redelijk tevreden is over de manier waarop de gemeente hun hulpvraag heeft opgepakt. Zij geven hiervoor een gemiddeld rapportcijfer van een 7. SP-wethouder Eric van den Broek gaat de resultaten gebruiken om te komen tot een betere zorgverlening en blijft proberen om ook op andere manieren reacties en klachten van cliënten te krijgen.

Uitkomst vragenlijst

De vragenlijst is aan 928 Wmo-cliënten verstuurd. Uiteindelijk vulden 368 cliënten de vragenlijst in. Een respons van 40%. Deze enquête is een belangrijk meetinstrument voor de gemeente om de ondersteuning op maat verder te ontwikkelen, het liefst samen met de cliënten, hun netwerk en professionele zorgverleners.

De belangrijkste uitkomsten van de enquête zijn:

  • 82% van de cliënten is tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning
  • 80% vindt dat de ondersteuning past bij hun hulpvraag
  • 80% is bekend met waar zij terecht kunnen met hun hulpvraag
  • 73% is tevreden over de snelheid waarmee zij werden geholpen
  • 79% is tevreden over de mate waarin rekening gehouden is met hun wensen en behoeften
  • 38% is bekend met de onafhankelijke cliëntondersteuner.
'Resultaten gebruiken om zorgverlening te verbeteren'

Foto: SP
Wethouder Eric van den Broek: “Gezien alle veranderingen in de afgelopen twee vind ik dit een redelijke score, daar ben ik niet ontevreden over, maar het moet beter. De enquête is een belangrijk meetinstrument om de ondersteuning op maat verder te ontwikkelen. Naast alle resultaten uit deze enquête halen we ook informatie op bij het zorgloket en de zorgverleners. Ook via de Wmo-cliëntdagen en de Wmo-adviesraad krijg ik veel reacties/klachten binnen, evenals bij de huiskamergesprekken bij cliënten thuis. Al deze informatie wordt verwerkt in het nieuwe Wmo Beleidsplan 2017 en moet er uiteindelijk toe leiden dat de zorgverlening nog beter wordt.” 

Meer bekendheid geven aan onafhankelijke cliëntondersteuner

Een opvallende uitkomst van de enquête is dat slechts 38% van de ondervraagden bekend is met het bestaan van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze kan ingeschakeld worden bij vragen en/of klachten over alle facetten van de Wmo en is onafhankelijk van de gemeente en zorgverleners. Van den Broek: “Daarom gaan we dit aspect extra onder de aandacht brengen bij cliënten. Dit gebeurt onder andere bij de Wmo-cliëntdagen, die, op verzoek van cliënten en Wmo-adviesraad, niet in november maar in februari 2017 plaats zullen hebben.”

Reactie toevoegen

U bent hier