SP Boxtel volop in actie voor het Nationaal ZorgFonds

1 december 2016

SP Boxtel volop in actie voor het Nationaal ZorgFonds

Foto: SP

Op zaterdag 26 november was de afdeling Boxtel van de SP volop in actie voor Het Nationaal ZorgFonds. Onder aanvoering van een aantal leden van de SP was een Boxtelse delegatie in Den Haag prominent aanwezig bij de Landelijke Aftrap van Het Nationaal ZorgFonds. Daarnaast stond de SP een aantal dagen op de Liever Thuis Beurs in Eindhoven.

Drieduizend actievoerders in Den Haag

Drieduizend activisten kwamen op 26 november met tientallen bussen naar Den Haag voor de landelijke aftrap van het Nationaal ZorgFonds. In een barstensvolle tent spraken strijders van het eerste uur Cobie Groenendijk, Bob van Ravensberg en Bart Bruijn de enthousiaste aanwezigen toe. Ook de SP, 50+ en de Partij voor de Dieren waren present, evenals verschillende belangenorganisaties en omroep MAX. 'Mensen kunnen het eigen risico niet meer betalen. We moeten nu de politiek onder druk zetten', hield Emile Roemer de activisten voor. 'We gaan dit winnen!'. Zijn boodschap aan overige partijen: 'zet je ego opzij en doe mee met het Nationaal ZorgFonds!' werd met luid gejuich begroet.

Ook econoom Ewald Engelen maakte gehakt van de marktwerking in de zorg. 'Het zou de zorg goedkoper maken en de wachtlijsten oplossen. Tien jaar na de invoering moeten we constateren dat dit compleet mislukt is.' Over ruim honderd dagen zijn de verkiezingen. Dan kan Nederland zich uitspreken over het beleid van het kabinet Rutte in het algemeen en het Nationaal ZorgFonds in het bijzonder. Roemer: 'Die volksraadpleging zie ik met vertrouwen tegemoet!'

Foto: SP
Op de foto een deel van de Boxtelse delegatie die bestond uit mensen van de SP, de PvdA, het Lokale Comité Nationaal ZorgFonds, de FNV en andere sympathisanten.

100 Actiedagen

De landelijke aftrap markeert de 100-daagse aanloop naar de verkiezingen. Waar voorheen SP-voorstellen voor het afschaffen van het eigen risico voor onmogelijk werd gehouden, omarmt een groot deel van de politiek nu dat idee. In verschillende verkiezingsprogramma's komt het eigen risico in de zorg aan bod. Het CDA wil het deels terugdraaien, Partij voor de Dieren en 50+ willen het helemaal afschaffen, evenals GroenLinks en de PVV. In het verkiezingsprogramma van de PvdA staat praktisch een Nationaal ZorgFonds.

Tijdens de actieperiode blijft het Lokale Actiecomité, gesteund door de SP Boxtel, steunbetuigingen ophalen. Verder zal er op 18 februari aanstaande een grote manifestatie in Den Haag plaatsvinden. Zet deze datum alvast in uw agenda!

Eindhoven

Foto: SP

Ondertussen was in Eindhoven de “Liever Thuis Beurs” gaande waar (met name) ouderen informatie konden krijgen om langer in hun eigen huis te kunnen blijven wonen. Daar stond de SP-stand met informatie over het Nationaal ZorgFonds. Hier werden nog eens honderden steunbetuigingen binnengehaald.

De landelijke politiek begint het te voelen: Nederland is het zat. Stijgende premies en een eigen risico wat is opgelopen naar € 385 per persoon. Terwijl verzekeraars miljarden winst maken, de directies van verzekeringsmaatschappijen met tonnen of miljoenen naar huis gaan en rekenmeesters en dikbetaalde adviseurs zich in de handen wrijven, kondigen ziekenhuizen een opname- of operatiestop af. Geen wonder dat zoveel Nederlanders (ook stemmers en leden van bijvoorbeeld D66 of de VVD) de ideeën van het Nationaal ZorgFonds omarmen. Het is dan ook hoog tijd dat hier echt verandering in komt.