SP bezorgd om positie jeugdige mantelzorgers

10 januari 2017

SP bezorgd om positie jeugdige mantelzorgers

De SP-fractie gaat de kwetsbare positie van jeugdige mantelzorgers aan de orde stellen in de gemeenteraad. De partij is niet helemaal tevreden met het antwoord van het college van B. en W. op vragen van de SP. Fractievoorzitter Dave van de Ven vindt dat de gemeente meer moet doen om de positie van jeugdige mantelzorgers te verbeteren.

SP wil dat meer jeugdige mantelzorgers bekend worden

Volgens landelijke cijfers zou 1 op de 10 jongeren mantelzorgtaken verrichten. In Boxtel zou het gaan om zo'n 300 jongeren tussen de 10 en 18 jaar. Bij het Steunpunt Mantelzorg zijn slechts 30 jeugdige mantelzorgers bekend. De SP vindt dat de gemeente, onderwijs en welzijnsinstellingen meer moeite moeten doen om jeugdige mantelzorgers op te sporen. De gemeente heeft toegezegd daar aan te gaan werken. Een begin is gemaakt doordat in het Basisteam Jeugd en Gezin nu een medewerker actief is die bezig gaat met het opsporen van en organiseren van bijeenkomsten voor jonge mantelzorgers. Ook de klankbordgroep Mantelzorg gaat aandacht aan deze groep besteden.

Geen zware zorgtaken voor jongeren

De SP-fractie is van mening dat echte zorgtaken niet door jongeren verricht mogen worden, maar gedaan moeten worden door professionals. De tafel afruimen of afwassen kan wel geschieden door jeugdigen, maar bijvoorbeeld het wassen van ouderen niet. Fractievoorzitter Dave van de Ven: “Structurele zorgtaken vervullen mag niet, dat is feitelijk een vorm van kinderarbeid en dat is verboden in Nederland. Het kan er toe leiden dat het de persoonlijke ontwikkeling van jongeren negatief beïnvloedt, dat moeten we niet willen.” De SP-fractie is voorstander van het Udense model, waarbij kinderen in een gezin niet meetellen bij het bepalen van het aantal uren hulp en zorg. Boxtel doet dat wel, maar probeert per situatie wel maatwerk te leveren. De gemeente is een notitie aan het voorbereiden waarin ook duidelijkheid moet komen wat nu precies verstaan wordt onder zorgtaken. De SP zal de kwestie in de gemeenteraad aan de orde stellen en met voorstellen komen om de situatie voor jonge mantelzorgers te verbeteren.