In Boxtel al langere tijd kritisch toezicht op Welzorg
In Boxtel al langere tijd kritisch toezicht op Welzorg
In Nederland, Brabant en de Meierij zijn de afgelopen weken klachten naar buiten gekomen over de firma Welzorg die ook in Boxtel als sinds de jaren negentig verantwoordelijk is voor de verstrekking van WMO-hulpmiddelen. Wethouder Eric van den Broek reclameerde in een eerder stadium al bij Welzorg, toen hij signalen van ontevredenheid bij cliënten opving. De afgelopen maanden zijn die geluiden versterkt vanwege een interne reorganisatie bij Welzorg. Per 1 januari van dit jaar is de gemeente Boxtel in ieder geval overgestapt naar een nieuwe aanbieder, namelijk Medipoint.
Na ontvangst van diverse signalen in de afgelopen twee kwartalen hebben de gemeenten Meierijstad, Vught, Heusden, Boxtel, Sint-Michielsgestel en Haaren leverancier Welzorg stevig aangesproken op hun opdracht. Levering van Wmo hulpmiddelen aan cliënten bleek een te lange tijd in beslag te nemen. De leverancier heeft verbetering beloofd en met de prioritering en monitoring door de gemeente moeten alle inwoners die dat nodig hebben sneller geholpen worden.
Hoewel de gemeenten per 1 januari 2017 een contract hebben met nieuwe leverancier Medipoint BV, moeten aanvragen uit 2016 en reparatiewerkzaamheden van Wmo hulpmiddelen nog gewoon doorlopen via de oude leverancier Welzorg. De levering van hulpmiddelen vanuit Welzorg bleek afgelopen maanden achter te lopen. Welzorg heeft na het gesprek de betrokken gemeenten verbetering in de levering en bereikbaarheid van hun diensten toegezegd. De betrokken gemeenten zitten bovenop deze afspraak.
Alle aanvragen zijn op dit moment in beeld bij de gemeente. Wekelijks ontvangt iedere gemeente een overzicht van Welzorg. Zo worden de mensen die dat het hardst nodig hebben als eerste geholpen: de gemeente neemt de regie terug en prioriteert. Ook monitort de gemeente dat daadwerkelijk door Welzorg wordt geleverd, zodat de achterstanden zo spoedig mogelijk worden weggewerkt.
De nieuwe aanvragen per 1 januari 2017 gaan bij eerder genoemde gemeenten naar de nieuwe leverancier Medipoint B.V. Alle hulpmiddelen nu in gebruik, worden geleidelijk vervangen door een hulpmiddel van deze leverancier. Tot die tijd houden alle gemeenten de regie als gezamenlijk opdrachtgever zodat inwoners de hulpmiddelen krijgen die nodig zijn.
Bij loket WegWijs kunnen inwoners van Boxtel zich melden wanneer ze vragen of klachten hebben over aanvragen uit 2016 en reparaties van hun Wmo hulpmiddel(en) in 2016 of ervoor ontvangen hebben. Informatie via loket WegWijs: het loket voor vragen op het gebied van zorg en ondersteuning voor inwoners, tel. 0411-655990.
Reactie toevoegen