Wethouder geeft startsein voor samenwerking Holland Recycling Electronics en WSD

23 maart 2017

Foto: SP

SP-wethouder Eric van den Broek heeft afgelopen woensdag bij sociale werkvoorziening WSD het startschot gegeven voor een mooie samenwerking tussen Holland Recycling Electronics en de WSD. Doel van het project is om mensen met een beperking op de arbeidsmarkt via een leer-werktraject toe te leiden naar een reguliere baan bij Holland Recycling Electronics. De wethouder is enthousiast over de samenwerking.

Reguliere baan voor mensen met een beperking op de arbeidsmarkt

Het initiatief voor de samenwerking is uitgegaan van Holland Recycling Electronics. Dit bedrijf recyclet gecertificeerd elektronica op duurzame wijze. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan het bedrijf ondersteunen bij het recyclen van elektronica. De richtlijnen die daarbij gevolgd worden dragen bij aan een duurzame productie en consumptie. Het gaat om jongeren, statushouders en mensen die vallen onder de Participatiewet. In een periode van drie maanden laten de medewerkers zien wat hun capaciteiten zijn. Na die drie maanden stromen ze door naar een werkplek die past bij hun capaciteiten. De gemeente heeft een rol gespeeld in het bij elkaar brengen van partijen en begeleidt mensen uit de bestanden van de Participatiewet om zo te komen tot een baan.

Voorbeeld voor andere bedrijven

Wethouder van den Broek benadrukte hoe belangrijk samenwerkingen als deze zijn voor gemeenten: “Het hebben van een baan is belangrijk voor het participeren en integreren van mensen in de samenleving. Het is een uitdaging voor ons om de partijen bij elkaar te brengen en om mensen met een beperking op de arbeidsmarkt toe te leiden naar een reguliere baan. Ik hoop dat dit laagdrempelige project een voorbeeld is voor andere bedrijven en organisaties. De gemeente zal daar graag aan meewerken.”
Ook directeur Dennis Bekkema van Holland Recycling Electronics en Jan Simons, algemeen directeur WSD, lieten zich lovend uit over het project.