Boxtel gaat mogelijkheden kleine tijdelijke woningen onderzoeken

13 april 2017

Boxtel gaat mogelijkheden kleine tijdelijke woningen onderzoeken

In de raadsvergadering van 4 april is de kadernota 2018-2021 behandeld, daarin zijn de plannen voor het komende jaar opgenomen. In het debat vroeg de SP-fractie aan het college om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor tijdelijke woningen in Boxtel. Wethouder Peter van de Wiel heeft toegezegd dat dit onderzoek er gaat komen.

Het is het duidelijk dat de druk op de sociale woningvoorraad groot is en komende tijd alleen maar zal toenemen. Dit vraagt ook om creatieve oplossingen. De bouw van tijdelijke woningen kan (voor een deel) een oplossing bieden. Hierbij kan worden gedacht aan kleine tijdelijke woningen voor studenten, starters, statushouders en mensen die woonruimte zoeken na een echtscheiding of voor hun werk en hiervoor via de 'normale' weg niet in aanmerking komen. Het voorbeeld kan worden afgekeken van bijvoorbeeld de gemeente 's-Hertogenbosch waar al een flink aantal tijdelijke woningen zijn gerealiseerd.

SP-raadslid Rinze van der Veen: “Geen inzet kan groot genoeg zijn om de realisatie van woningbouw vlot te trekken. Grote en kleine bouwlocaties moeten ontwikkeld worden. De hoeveelheid bouwgrond in Boxtel is schaars. Tijdelijke, kleinere, wooneenheden bieden het voordeel dat er in korte tijd relatief veel wooneenheden kunnen worden gerealiseerd. Wij zijn dan ook blij met de toezegging van de wethouder en vertrouwen er op dat hij hier serieus naar zal kijken.”