Mark Buijs tweede Klimaatburgemeester van Nederland

2 april 2017

Mark Buijs tweede Klimaatburgemeester van Nederland

Op 4 april wordt Boxtels burgemeester Mark Buijs benoemd tot Klimaatburgemeester. Hij krijgt dan in de raadszaal de bijpassende Klimaatketen aangeboden door de duurzaamheidsgroep Transitie Boxtel. Hij heeft zijn benoeming te danken aan zijn inspanningen tegen de komst van schaliegasboringen in Boxtel. De SP feliciteert hem met deze benoeming.

Mark Buijs wordt hiermee de tweede Klimaatburgemeester van Nederland. Kort geleden werd de nieuwe burgemeester van Den Haag, Pauline Krikke, de eerste Klimaatburgemeester van Nederland.

Boxtel eerste schaliegasvrije gemeente na motie SP

Op initiatief van de SP-fractie (via een motie) heeft de gemeenteraad in 2013 Boxtel uitgeroepen tot eerste schaliegasvrije gemeente van Nederland. Uitgangspunt werd: nee tegen schaliegas, ja tegen duurzame energie. Dankzij een motie van Eric Smaling, Tweede Kamerlid voor de SP, is het winnen van schaliegas onlangs definitief verboden. Alleen als in de toekomst ooit de energievoorziening in het geding is, mag een regering dit onderwerp weer ter sprake brengen.

Boxtel energieneutraal in 2030

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven feliciteert de burgemeester met zijn benoeming: “De burgemeester heeft, samen met wethouder van de Wiel, flinke inspanningen verricht om het schaliegasprobleem onder de politieke en publieke aandacht te brengen en de boringen in Boxtel tegen te houden. Voor de komende jaren ligt er de grote uitdaging om Boxtel vóór 2030 energieneutraal te maken, zoals de gemeenteraad vorig jaar besloten heeft. Dat betekent voor de volgende bestuursperiode dat er een college moet komen dat grote ambities heeft inzake klimaatverandering. Deze operatie kan overigens alleen slagen met de medewerking van inwoners, instellingen en bedrijven.”