Boxtel blijft investeren in tegengaan kinderarmoede

27 juni 2017

Boxtel blijft investeren in tegengaan kinderarmoede

Vorige week presenteerde SP-wethouder Eric van den Broek , samen met collega-wethouder Marusjka Lestrade van Jeugd, uitgebreide aanvullende voorstellen om in Boxtel armoede onder kinderen te bestrijden. Boxtel kende al een beleid met veel regelingen, maar met deze voorstellen wordt dat beleid uitgebreid en nog eens opnieuw onder de aandacht gebracht. Dat laatste is belangrijk in het licht van het tegengaan van het niet-gebruik van voorzieningen. De extra maatregelen worden nog voor de zomervakantie aan de gemeenteraad gepresenteerd. Na de zomer zal het eerder al door de SP-wethouder gepresenteerde minimabeleid (minimabeleid 2014-2018) nog eens uitgebreid worden geëvalueerd en waar nodig aangepast. Dat is belangrijk om het minimabeleid ook voor de verdere toekomst op peil te houden.

Boxtel heeft veel voorzieningen om armoede bij kinderen tegen te gaan. Denk aan financiële ondersteuning voor lidmaatschappen van (sport)verenigingen, cursussen, uitstapjes, peuterspeelzaal schoolkosten (Welzijnsfonds). Ook is er bijzondere bijstand voor de aanschaf van computers en is er een regeling voor zwemlessen. Omdat de gemeente juist in een vroeg stadium armoede wil signaleren om kinderarmoede tegen te gaan, blijft er ook de komende jaren een intensieve afstemming bestaan met maatschappelijke organisaties en partners. Denk aan de Voedselbank, Vincentius vereniging, Stichting Leergeld, scholen, (sport)verenigingen, kinderdagverblijven en het consultatiebureau. Ze dragen stuk voor stuk bij aan een vroegtijdige signalering van armoede (schuldenproblematiek).

Wethouders Lestrade en Van den Broek verwachten straks, om voorzieningen nóg sneller bij de kinderen te krijgen. “Een welkome aanvulling op de ingezette weg. Er kan straks nog beter geschakeld worden door onze partners. Zij moeten direct een brug kunnen slaan naar de voorzieningen”, aldus wethouders Lestrade en Van den Broek.  Op 11 juli behandelt de gemeenteraad een notitie om armoede onder kinderen tegen te gaan. Deze notitie is ontstaan met brede input van maatschappelijke instellingen. Deze avond worden ook aanvullend nog voorstellen gedaan n.a.v. de notitie rondom kinderen en armoede. De nieuwe maatregelen worden mede betaald vanuit de zogenaamde extra Klijnsmagelden, die de landelijke overheid aan gemeentes ter beschikking heeft gesteld om armoede onder kinderen te bestrijden.

Kindpakket centraal

Staatssecretaris Klijnsma stelde vanaf 2018 jaarlijks een bedrag beschikbaar aan gemeenten om voorzieningen in natura te treffen. Vanuit de Klijnsma-gelden krijgen leraren (scholen), trainers (verenigingen), maatschappelijke organisaties (voedselbank, Vincentius vereniging, stichting Leergeld) en partners in de zorg (bijv. verloskundigen) straks de mogelijkheid om direct een voorziening te kunnen treffen. Bijvoorbeeld wanneer het schoolreisje niet kan worden betaald, een kind dat geen nieuwe voetbalschoenen krijgt omdat de ouders dat niet kunnen betalen en het direct verstrekken van sportabonnementen, schoolreisjes en bijvoorbeeld de aanschaf van een jas.

Evaluatie armoedebeleid en ontstaan nieuw integraal minimabeleid

In aanloop naar 2018 worden de huidige gemeentelijke voorzieningen breed geëvalueerd en geactualiseerd (minimabeleid 2014-2018). Vanuit ervaringen en behoeften van ouders en kinderen en input van samenwerk partners, ontstaat vervolgens een nieuw integraal minimabeleid met specifieke aandacht voor kinderen. Het nieuwe armoedebeleid met het ‘kindpakket’ centraal treedt in 2018 in werking.