College wil klimaat-burgerberaad

22 juni 2017

College wil klimaat-burgerberaad

Boxtel krijgt naar alle waarschijnlijkheid een klimaat-burgerberaad. Dat concludeert SP-fractievoorzitter Dave van de Ven naar aanleiding van het antwoord van het college op vragen van de SP-fractie. Hierin schrijft B. en W. dat het klimaat-burgerberaad in het nieuwe Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid is opgenomen als actiepunt. Van de Ven is in zijn nopjes met het antwoord van het college.

Gemeenteraad beslist op 11 juli
Indien de raad de duurzaamheidsvisie en het uitvoeringsprogramma vaststelt op 11 juli aanstaande, gaat het college een klimaat-burgerberaad in het leven roepen. Dit zal gebeuren in overleg met Transitie Boxtel en andere lokale initiatieven. Dan zal ook de overlegfrequentie en wijze van samenstelling vastgesteld worden. De gemeenteraad heeft vorig jaar besloten dat Boxtel vóór 2030 energieneutraal moet zijn. Een klimaat-burgerberaad kan een belangrijke rol spelen om dit proces te bewaken en met goede ideeën te komen. Dit zou eens per maand en met een wisselende samenstelling kunnen gebeuren. Van de Ven: “Duurzaamheid en burgerparticipatie zijn prioriteiten van onze partij. Daarom ben ik zo blij met het antwoord van het college. Dit is een stap in de goede richting. Ik verwacht dat de raad in grote meerderheid op 11 juli de visie en het uitvoeringsprogramma zal vaststellen.”