h

Goede ontwikkeling cijfers cliënttevredenheid WMO, aandachtspunten blijven

29 juni 2017

Goede ontwikkeling cijfers cliënttevredenheid WMO, aandachtspunten blijven

Deze week presenteerde wethouder Eric van den Broek de resultaten van het cliënttevredenheidsonderzoek van de WMO. De resultaten van dit onderzoek ontwikkelen zich positief, maar de wethouder blijft kritisch op de resultaten. ‘We zijn op de goede weg, maar altijd onderweg naar beter’, aldus Van den Broek. Het rapportcijfer voor de kwaliteit van de ondersteuning steeg van een 7 in 2016 tot een 7,6 in dit jaar.

De gemeente vindt het belangrijk om te weten wat de ervaringen zijn van cliënten die Wmo ondersteuning ontvangen. Daarom is er vanaf 2016 een jaarlijks cliënttevredenheidsonderzoek. De onderzoeksvragen gaan over thema’s als maatwerk, kwaliteit, snelheid, waar zij terecht kunnen met vragen en de mate waarin rekening wordt gehouden met de wensen en behoeften. Uit het onderzoek blijkt dat cliënten op alle onderdelen in meerderheid tevreden zijn. Wethouder Eric van den Broek is tevreden met die meting, maar waakt ook voor teveel euforie: ‘Het is natuurlijk mooi dat de resultaten uit het cliënttevredenheidsonderzoek zich positief ontwikkelen, maar we moeten scherp blijven op de verbeterpunten en er alles aan blijven doen dat cliënten op allerlei maniere hun mening over de WMO kunnen geven. ’De vragenlijst is aan 800 Wmo cliënten gestuurd. 344 cliënten vulden de vragenlijst in, een respons van 43% (in 2016 40%).

Wat gebeurt er met de resultaten

De Wmo enquête is een belangrijk meetinstrument voor de gemeente om de ondersteuning op maat verder te ontwikkelen. Om de ondersteuning voortdurend te verbeteren, samen met de mensen zelf, hun netwerk én professionals. De resultaten van de vragenlijst komen daarbij terug in toekomstige plannen en worden voorgelegd aan de nieuw opgezette adviesraad sociaal domein.

Wat is er met eerdere resultaten gedaan?

In voorgaande jaren lagen verbeterpunten uit het cliënttevredenheidsonderzoek voor Boxtel vooral op gebied van het meer bekend maken van de onafhankelijke cliëntondersteuning en de ondersteuning op het gebied van Huishoudelijke Hulp. ‘Met name op die gebieden hebben we het afgelopen jaar nog eens extra de nadruk gelegd. De cliëntondersteuners hebben we op allerlei manieren nog meer bekend gemaakt, onder meer via de cliëntdagen en via de aan alle cliënten verspreide Weetjeswaaier. En voor de Huishoudelijke Hulp hebben we een geheel nieuwe ruimhartigere regeling ingevoerd. Goed om te zien dat die extra acties zich nu ook vertalen in meer cliënttevredenheid’, zegt wethouder Eric van den Broek als reactie op de positieve ontwikkeling.

Uitkomsten
  • 85% van de cliënten is tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning
    (vorig jaar 82%).
  • 83% van de cliënten vindt dat de ondersteuning past bij hun hulpvraag
    (vorig jaar 80%).
  • 83% van de cliënten is bekend met waar zij terecht kunnen met hun hulpvraag
    (vorig jaar 80%)
  • 80% van de cliënten is tevreden over de snelheid waarmee zij werden geholpen
    (vorig jaar 73%)
  • 77% van de cliënten is tevreden over de mate waarin rekening wordt gehouden met hun wensen en behoeften
    (vorig jaar 66%).
  • 46% van de cliënten is bekend met de onafhankelijk cliëntondersteuner
    (vorig jaar 38%).

Cliënten geven gemiddeld een rapportcijfer van:

  • 7,4 voor de manier waarop de gemeente hun hulpvraag heeft opgepakt
  • 7,6 voor de kwaliteit van de ondersteuning. (vorig jaar 7,0 )

Reactie toevoegen

U bent hier