SP vraagt opnieuw aandacht voor de WMO-Huishoudelijke Hulp

13 juni 2017

SP vraagt opnieuw aandacht voor de WMO-Huishoudelijke Hulp

Op 20 april heeft de SP-fractie aan het college vragen gesteld over de uitvoering van de WMO-huishoudelijke hulp. Uit de beantwoording daarvan door het college bleek dat zaken als het wassen van ramen aan de buitenkant van de woning niet valt onder de bestaande WMO-wetgeving. In verband daarmee heeft de fractie aanvullende vragen gesteld aan het college. Daarnaast lanceerde de fractie een idee om hiervoor tot oplossingen te komen.

In het voorjaar is duidelijk geworden dat waar in het verleden bij een aantal WMO-cliënten de ramen aan de buitenkant werden gewassen, dit nu niet meer gebeurt. Recente voorvallen in het land, waarbij huishoudelijke hulpen  tijdens het wassen van de ramen buiten van ladder en/of trap zijn gevallen, hebben de werkgevers doen besluiten om aan hun personeel duidelijk aan te geven wat onder een “schoon en leefbaar huis” (zoals de Wmo dit bedoelt) is te rekenen. Dat er wellicht in het verleden, goedbedoelend, door huishoudelijke hulpen wel ramen aan de buitenkant zijn gewassen, is een extra service van de huishoudelijke hulp zelf geweest.

Raadslid Rinze van der Veen: "De regelingen binnen de gemeente Boxtel zijn bedoeld om mensen ondersteuning te geven bij zaken die zij zelf niet meer kunnen doen of geregeld kunnen krijgen. Echter, de WMO en de andere regelingen binnen de gemeente Boxtel voorzien kennelijk onvoldoende in gevallen waarbij sprake is van een samenloop van omstandigheden. We hebben het daarbij over de meest kwetsbare groep van mensen met beperkingen, een smalle beurs en een ontoereikend netwerk om klussen uit te (laten) voeren die belangrijk zijn voor de leefbaarheid.
Het wassen van ramen aan de buitenkant is een voorbeeld van dingen die hierdoor blijven liggen. Dit kan worden doorgetrokken naar zaken als het op orde houden van extra slaapkamers, het reinigen van de stoep en het onderhoud aan een tuintje. De vraag is hoever wij als gemeente Boxtel willen, maar ook kunnen gaan op dit gebied.
Misschien dat er op niet al te lange termijn slimme mogelijkheden kunnen worden gecreëerd om hiervoor een oplossing te bieden. Wij denken als voorbeeld aan een pool van vrijwilligers die dit soort veelal incidentele klussen, die niet onder de WMO-voorziening of een andere regeling van de gemeente Boxtel vallen, op kan pakken. Maar wellicht dat er ook andere oplossingen in beeld kunnen worden gebracht."