Vrijwilligersbijeenkomst groot succes

21 juni 2017

Vrijwilligersbijeenkomst groot succes

Foto: SP

Vorige week organiseerden het Steunpunt Vrijwilligers en de gemeente, mede op initiatief van een groep vrijwilligers en wethouder Eric van den Broek een feestelijke middag in de Spiegeltent op Kasteel Stapelen. De bijeenkomst was bedoeld om de waardering vanuit de gemeente voor het vrijwilligerswerk uit te drukken, maar ook om een Klankbordgroep van vrijwilligers samen te stellen, die bezig gaat met het nieuwe vrijwilligersbeleid.

Cement van de samenleving

SP-wethouder Eric van den Broek gaf eerder al aan dat het vrijwilligersbeleid een van de speerpunten is binnen de uitvoering van de WMO en het wijkgericht werken: ‘Met de veranderende maatschappelijke omstandigheden krijgen vrijwilligers een steeds belangrijkere rol’, aldus de wethouder. ‘Dat past ook in het versterken van de sociale structuur, zoals we dat binnen de WMO beogen. Vrijwilligers zijn het cement van de samenleving.’

De wethouder deed de afgelopen twee jaar een duit in het zakje door extra middelen voor vrijwilligersbeleid op de begroting te oormerken en het vrijwilligerssteunpunt te ondersteunen in het organiseren van de bijeenkomst van afgelopen week. Naast een officieel deel met een spreker, bestond de middag ook uit een feestelijke borrel en een cabaretdeel.

Groot succes

De bijeenkomst werd een groot succes, want aan de oproep van de wethouder om een klankbordgroep van vrijwilligers te formeren, werd door meer dan twintig vrijwilligers gehoor gegeven. ‘We gaan nu snel een vervolgafspraak plannen, om dit enthousiasme verder vast te houden’, vertelde Eric van den Broek na afloop van de bijeenkomst.