h

Wethouder riep Welzorg tot de orde

28 juni 2017

Wethouder riep Welzorg tot de orde

In de landelijke media werd in de afgelopen maanden herhaaldelijk gepubliceerd over de organisatorische problemen bij Welzorg. Hierdoor ontstonden er grote problemen in de uitvoering van de dienstverlening. Welzorg verzorgde tot voor kort voor Boxtel alle ter beschikking stelling van hulpmiddelen in het kader van de WMO. Wethouder Eric van den Broek van de SP hoorde in 2016 vanuit contacten met WMO-cliënten van de problemen en kwam in actie richting Welzorg. Inmiddels is Boxtel overgestapt naar een nieuwe aanbieder, maar mensen met een voorziening bij Welzorg blijven tot het einde van de looptijd van het contract van die voorziening, tot die tijd nog bij Welzorg.

De gemeente Boxtel heeft na het aanhoren van de klachten, de regie direct teruggenomen en actief op een herstelplan aangedrongen. Daarnaast heeft de gemeente met Welzorg afgesproken dat de herstelactiviteiten mede worden getoetst aan klanttevredenheidscijfers.

‘Op het moment dat bekend werd dat er problemen waren binnen Welzorg, is daar ambtelijk en bestuurlijk direct op gehandeld’, zo licht wethouder Eric van den Broek toe. ‘Er zijn afspraken gemaakt over een herstelplan en hier is door ons zeer direct op gestuurd.’

 
 
 
Nieuwe aanbieder Medipoint

Via voortgangsgesprekken vinden eventuele bijstellingen in de dienstverlening plaats. Het gaat in deze om bestaande contracten met Welzorg. Boxtel heeft inmiddels een andere aanbieder in de arm genomen. Vanaf 1 januari van dit jaar gaan nieuwe cliënten naar Medipoint, waar de klanttevredenheid goed is.

De klanttevredenheid van Welzorg heeft zich begin dit jaar in negatieve zin ontwikkeld. Rapportcijfers gaan regionaal sterk omlaag. In Boxtel is er een dalende trend van een 7,3 naar een 6,1. ‘Door het terugnemen van onze regierol is een onvoldoende op de afspraken met Welzorg achterwege gebleven, maar we blijven er kort op zitten’, aldus Eric van den Broek.

Inmiddels worden de afspraken uit het herstelplan goed nageleefd en zijn ontstane achterstanden door Welzorg bijgewerkt. De klanttevredenheid zal daarbij blijven worden gemonitord.

Reactie toevoegen

U bent hier