SP stelt vragen over vertrek van Festival Circolo naar Tilburg

14 juli 2017

SP stelt vragen over vertrek van Festival Circolo naar Tilburg

Kortgeleden maakte Festival Circolo bekend dat zij met ingang van 2018 gaat verhuizen van Boxtel naar Tilburg. Hiermee valt er een gat in de Boxtelse culturele agenda. De SP-fractie vindt het jammer dat dit pareltje op cultureel gebied voor de gemeente Boxtel verloren gaat.

In de raadsvergadering van dinsdag 11 juli stelde de SP-fractie een aantal vragen aan het college in verband met het vertrek van Festival Circolo dat tot nu toe plaats heeft gevonden op het landgoed Velder. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat er al een jaar iets broeide bij de organisatie. Dat was de reden dat het college al wat langere tijd met Ciroc Circolo in gesprek was om het evenement te behouden voor de gemeente Boxtel. Het feit dat de provincie haar subsidie per 1 januari 2017 heeft stopgezet is mede debet aan geweest aan het vertrek. Verder heeft het feit dat Tilburg beschikt over een circus- en een theateropleiding een rol gespeeld. Daarnaast hoopt de organisatie in Tilburg hogere bezoekersaantallen te trekken.
Burgemeester Mark Buijs vertelde dat op dit moment naarstig wordt gezocht naar een nieuw evenement.

Fractievoorzitter van de Ven: "Wij begrijpen de beslissing van Festival  Circolo om het evenement naar Tilburg te verplaatsen, maar het doet wel pijn om dit pareltje op cultureel gebied uit Boxtel te zien verdwijnen. We zijn er overigens wel blij mee dat er wordt gekeken naar nieuwe mogelijkheden, want dat is goed voor het in stand houden van het landgoed Velder, goed voor de Liempde en goed voor de gemeente Boxtel als geheel."