SP-wethouder lanceert prijsvraag voor naam centrumpark

20 juli 2017

SP-wethouder lanceert prijsvraag voor naam centrumpark

Foto: SP

De gemeente Boxtel heeft een zomerprijsvraag uitgeschreven voor het bedenken van een naam voor het nieuwe parkje bij vijver en boomgaard naast het gemeentehuis. Het cultuurhistorisch waardevolle gebied kan nu met recht een groene parel in het centrum genoemd worden. Wethouder van den Broek heeft het initiatief genomen voor de prijsvraag. Bij de opening op 30 augustus zal het naambord onthuld worden.

Prijsvraag

Het mooie, geschiedenisrijke gebied rond de vijver en boomgaard naast het gemeentehuis heeft geen officiële naam. Maar nu het park bijna klaar is roept wethouder Eric van den Broek mensen uit Boxtel op om een passende naam te verzinnen voor dit gebied: “Het gebied vijver/boomgaard is een prachtig park aan het worden waar men heerlijk kan wandelen en verblijven. Gezien de rijke geschiedenis van dit gebied en de rol die de boomgaard al sinds jaar en dag heeft verdient dit een passende naam. Bij de officiële opening op 30 augustus zal het naambord onthuld worden.” aldus Eric van den Broek.
Uit die suggesties wordt door het college van burgemeester en wethouders een keuze gemaakt. Daarvoor zal advies ingewonnen bij betrokken ambtenaren en de lokale heemkundevereniging.

Regels voor naamgeving

De naamgeving wordt getoetst aan de volgende criteria:

• de naam mag nog niet bestaan in de gemeente Boxtel of gelijken op een bestaande naam in de gemeente Boxtel
  • de naam dient eenvoudig uitspreekbaar en spelbaar te zijn
  • beledigende en dubbelzinnige namen dienen vermeden te worden
  • nog levende personen mogen niet worden vernoemd. De enige uitzondering hierop vormen de leden van het Koninklijk Huis
  • indien personen worden vernoemd dient er – bij voorkeur – sprake te zijn van een duidelijke relatie met de gemeente Boxtel
  • er worden geen straatnamen vernoemd naar bedrijven
  • achtervoegsels ( -laan, -weg, -pad, et cetera) dienen niet tegenstrijdig te zijn met de vorm van de openbare ruimte waar een naam voor wordt gezocht
Doe mee met de zomerprijsvraag

Heeft u een suggestie voor een naam dan kunt u deze mailen naar
zomerprijsvraag@boxtel.nl.Dit kan tot en met vrijdag 11 augustus. Woensdag 30 augustus wordt het parkje officieel geopend door de wethouders Lestrade en van den Broek.
Voor meer informatie neemt u contact op met het team communicatie.