Unaniem instemming met Boxtelse aanpak kinderarmoede

14 juli 2017

Unaniem instemming met Boxtelse aanpak kinderarmoede

Foto: SP

De Gemeenteraad heeft gisteren unaniem ingestemd met de beleidnotitie ‘Ieder kind moet kunnen meedoen’, die SP-wethouder Eric van den Broek samen met veel maatschappelijke organisaties, sportclubs, verenigingen, het onderwijs en jongerenwerk heeft opgesteld. In deze beleidsnotitie zijn een groot aantal voorstellen geformuleerd om de Kinderarmoede in Boxtel te bestrijden. ‘Dit is voor mij een heel belangrijk speerpunt uit mijn wethoudersportefeuille en ik ben blij dat we hier in deze bestuursperiode zo’n grote stappen in kunnen zetten. Ik ben heel blij met deze steun van de Gemeenteraad’, aldus een tevreden wethouder.

Begin van deze bestuursperiode actualiseerde wethouder Van der Broek al het bestaande armoedebeleid van de gemeente. ‘Samen met vele maatschappelijke organisaties die vertegenwoordigd zijn in het Netwerk Armoedebestrijding hebben we toen de bestaande regelingen al aangepast en uitgebreid in de notitie ‘Armoede bestaat ook bij ons’ 2014-2018. Het thema Kinderen & Armoede kreeg in dit beleidsplan al een hele prominente plek’, zegt Eric van den Broek over het Boxtelse armoedebeleid

Klijnsma-gelden

Deze vernieuwde armoedenotitie is de afgelopen jaren basis geweest voor de uitvoering van het armoedebeleid, maar ook nog regelmatig aangepast, zoals met de uitbreiding van mogelijkheden om schuldhulpverlening vorm te geven, een regeling voor gezinnen met kinderen op het MBO en verschillende verruimingen in het Welzijnsfonds. ‘De regelingen voor arme gezinnen met kinderen waren daardoor in Boxtel al redelijk ruimhartig, maar wat mij betreft kon er nog een tandje bij’, aldus de wethouder.

Dit jaar kreeg de gemeente bovenop het bestaande beleid de beschikking over de zogenaamde Klijnsma-gelden, die voor Gemeenten tot doel hebben maatregelen in natura te nemen, om de armoede onder kinderen te bestrijden. De wethouder greep deze mogelijkheid met beide handen aan en ging met verschillende Boxtelse organisaties aan de slag om het beleid in Boxtel nog verder bij te stellen.

Twee sporen

Samen met de Boxtelse organisaties zijn in de nieuwe vastgestelde notitie twee belangrijke beleidssporen opgenomen.

‘We moeten er alles aan doen om het niet gebruik van voorzieningen zoveel als mogelijk te minimaliseren, dus veel aandacht voor informatievoorziening, voorlichting en scholing’, zegt Eric van den Broek. ‘En daarnaast de Klijnsma-gelden via organisaties als de Stichting Leergeld, de Vicentiusvereniging, onderwijs, verenigingen en de Voedselbank zo dicht mogelijk bij de bron brengen, zodat zij ze in natura kunnen besteden aan de doelgroep. Dat past ook precies in ons streven te sturen op burgerkracht en vormgeven van beleid van onderop.’

Evaluatie

Door op deze manier de gelden te besteden kan de Gemeente ook weer kennis op doen over het bereiken van de doelgroep en krijgt de Gemeente nog meer inzicht in de problematiek. ‘En dat is heel belangrijk, want in het najaar gaan we het armoedebeleid 2014-2018 via onder meer het Netwerk voor Armoedebestrijding alweer evalueren. De ervaringen met deze beleidsnotitie kunnen dan al mooi in de beleidsevaluatie meegenomen worden. Uiteindelijk moet dat weer leiden tot een geactualiseerd armoedebeleid voor 2018 en verder’, aldus Van den Broek.