Herinrichting Markt start op verzoek van Markthoreca later, wethouder honoreert verzoek

6 augustus 2017

Foto: SP

Begin juli is de planning rondom de werkzaamheden van het herinrichten van de Markt gepresenteerd aan de centrumondernemers. Na carnaval 2018 zou de schop de grond in gaan. Maar op verzoek van met name de horecaondernemers heeft centrumwethouder Eric van den Broek nu in overleg besloten om de start van de werkzaamheden op te schuiven tot meteen na de Kermis 2018.

Aanvankelijk zou de start van het herinrichten van de Markt begin 2018 zijn. Maar in gesprekken met centrummanagement is namens de centrumondernemers aangegeven dat dit zeer ongunstig is vooral voor de horeca. “In de periode dat de markt dan open zou liggen wordt normaliter de grootste omzet van het jaar gedraaid i.v.m. o.a. koningsdag en het terrasseizoen”, aldus Richard Strik, voorzitter KHN afdeling Boxtel/Liempde, namens de markthoreca.

Verzoek horecaondernemers serieus

Het verzoek van de horeca werd serieus genomen door Centrumwethouder Eric van den Broek en werd er serieus gekeken of deze planning nog aangepast kon worden. Wethouder Eric van den Broek: 'Ons doel is om inwoners maar ook ondernemers van Boxtel zo optimaal mogelijk te laten genieten van de huidige maar ook de nieuwe Markt. Wij nemen deze wens heel serieus en hebben in overleg met ondernemers besloten de werkzaamheden te verplaatsen naar het derde kwartaal direct na de kermis'. De horecaondernemers zijn erg blij met deze beslissing.

Optimaal genieten oude en nieuwe Markt

‘Uiteraard willen we de nieuwe Markt allemaal zo snel mogelijk gerealiseerd hebben, maar door de planning op deze manier aan te passen komen we de horecaondernemers rondom de Markt tegemoet. Die hebben unaniem om deze aanpassing van de planning gevraagd. En hierdoor kunnen ook de mensen uit Boxtel in het voorjaar nog optimaal van de terrassen en evenementen op de Markt genieten’, aldus Eric van den Broek.

De aannemer krijgt in de uitvraag de deadline mee dat de Markt eind november helemaal gereed moet zijn zodat de Markt goed ingezet kan worden tijdens het feestdagenseizoen. Dit is voor de uiteindelijke aannemer flink doorpakken maar gaat zeker lukken. De extra parkeerplaatsen op het Binnenterrein en aan het Zusterstad zijn dan al gerealiseerd dus hier kan het extra winkelverkeer voor de feestdageninkopen goed parkeren.

Bouwteam

Vanuit de positieve ervaringen met de aanpassingen van STA-P is ook voor dit project gekozen om een bouwteam op te starten met een omgevingsmanager, hierover is centrummanagement zeer te spreken. “Dit heeft ook bij de herinrichting van STA-P erg goed gewerkt en wij hebben er alle vertrouwen in dat dit proces ook hier heel goed zal werken” aldus Filipe van den Borne.