Buurten in de wijk Selissenwal

19 februari 2018

Buurten in de wijk Selissenwal

Foto: SP

Afgelopen zaterdag trokken 7 SP'ers de wijk Selissenwal in om te buurten met bewoners. Dat leverde weer nuttige informatie op waarmee de gemeenteraadsfractie en de afdeling aan de slag gaan. Wethouder Eric van den Broek liep ook mee.

Huis-aan-huisenquête

De SP is al vanaf eind augustus bezig met huisbezoeken in de wijken. Ze vragen de mensen wat beter kan in de buurt en in Boxtel. Ze zijn inmiddels al in de wijken Centrum en Breukelen geweest en zijn nu bezig op Selissenwal. Afgelopen zaterdag hebben ze de straten St. Jozefstraat, van Cronenborgstraat, Poolsestraat, Maria Theresiastraat en Elisabethstraat gedaan. Bestuurslid Willem van Meurs is verantwoordelijk voor het buurten in de buurt: “Ik ben tevreden over de resultaten. In totaal hebben we 475 enquêteformulieren opgehaald en willen bijna 210 mensen onze maandelijkse Nieuwsbrief ontvangen.”

Acties SP: aanpakken buurtoverlast en realiseren goede speelplekken

De SP houdt niet alleen een enquête, maar doet ook iets met de uitkomsten. Zo hebben we enkele vormen van buurtoverlast aangekaart bij de gemeente, zoals op Duinendaal, in de Spoorstraat/Brugstraat (bij het voormalige Blancaterrein) en in de van Beekstraat. Verder heeft de gemeenteraadsfractie een brief aan het college van B. en W. geschreven over verzoeken uit de van Ranststraat en F. Staelstraat om een speelplek voor kinderen. Uit andere straten (Spoorstraat, Dufourstraat/Nestelaar en Gildenhof) kwam het verzoek voor een opknapbeurt van de bestaande speelplekken. De SP wil bijvoorbeeld dat de gemeente samen met bewoners en kinderen om de tafel gaat zitten om de speelplek op de Gildenhof op te knappen. Ook wil de fractie dat er in heel Boxtel een Quickscan komt van alle speelplekken en een plan om ze, waar nodig, op te knappen. Ook op individueel niveau is de SP doende om kleine buurtergernissen aan te pakken, zoals bijvoorbeeld ernstige wortelgroei van bomen die voor flinke overlast kan zorgen.

Eric van den Broek: 'politiek dichter bij de mensen brengen'

Naast enkele zittende en toekomstige raadsleden liep zaterdag ook wethouder Eric van den Broek mee: “Wij gaan naar de mensen toe. Met de buurtenquêtes brengen wij de politiek dichter bij de wijkbewoners en met de uitkomsten gaan we concreet aan de slag om de leefbaarheid van de wijken te vergroten. We merken aan de deur dat dit enorm gewaardeerd wordt.”