SP op de bres voor speelplekken in de wijken

17 februari 2018

SP op de bres voor speelplekken in de wijken

De gemeenteraadsfractie van de SP vraagt in een brief aan het college van B&W om realisering van een speelplek in enkele straten en het opknappen van bestaande speelplekken in verschillende wijken. Het verzoek van de SP komt tot stand naar aanleiding van de huis-aan-huisbezoeken van de afgelopen maanden, aldus fractievoorzitter Dave van de Ven.

Verzoek komt vanuit de wijkbewoners

Vrijwilligers zijn de afgelopen maanden elke zaterdag de wijken ingegaan om te buurten met bewoners. Inmiddels zijn de wijken Centrum, Breukelen en Selissenwal voor een groot deel gedaan. Bewoners gaven regelmatig aan zorgen te hebben over het ontbreken van een speelplek dan wel de inrichting van bestaande speelplekken. Het gaat concreet om een verzoek voor een nieuwe speelplek in de Frans Staelstraat en de van Ranststraat en de wens om bestaande speelplekken op te knappen in in de Spoorstraat, Dufourstraat/Nestelaar, de Gildenhof en bij het parkeerterrein bij Albert Heijn. Soms gaat het daarbij ook om onveiligheid rondom de speelplek, zoals bijvoorbeeld in de Dufourstraat/Nestelaar, vanwege te hard rijdende auto's.

Voorbeeld Gildenhof

In de Gildenhof hebben wij kunnen constateren en van bewoners gehoord dat de speelplek sterk verouderd is en niet meer tegemoet komt aan de wens van de jonge kinderen in de buurt. De SP-fractie wil dat de gemeente met bewoners en kinderen gaat overleggen om de speelplek op te knappen en vraagt het college of het daartoe bereid is.

SP wil Quickscan van alle speelplekken

Het Speelruimteplan 2008-2018 loopt dit jaar af. Vooruitlopend op deze evaluatie, die nog wel even kan duren, vraagt de SP-fractie aan het college om, in overleg met de wijkplatforms, een Quickscan uit te voeren van alle speelplekken in Boxtel en Liempde. Op die manier kunnen de speelplekken die dat het hardst nodig hebben, opgeknapt en gemoderniseerd worden.

SP-raadslid Dave van de Ven: “De SP heeft altijd al gepleit voor voldoende speelvoorzieningen in alle wijken, waarbij kinderen meebeslissen wat er komt. Onze landelijke partij presenteerde in 2003 een Initiatiefwet die normen stelde aan voldoende speelgelegenheid in de buitenruimte. Toenmalige SP-wethouder Ger Wouters heeft dat omgezet in beleid met het Speelruimteplan 2008-2018. Dat is nu aan vernieuwing toe. Goede speelplekken zijn enorm belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en de leefbaarheid van de wijken.”