Coalitie behoudt meerderheid, SP verliest een zetel

22 maart 2018

Coalitie behoudt meerderheid, SP verliest een zetel

De SP miste bij de gemeenteraadsverkiezingen op een haar na de vierde zetel en komt uit op drie. De coalitie van Combinatie95, SP, D66 en Inbox behoudt met dertien zetels dezelfde meerderheid als in de afgelopen bestuursperiode. Balans zal als grootste partij de onderhandelingen starten. Omdat geen van de coalitiepartijen wil samenwerken met Balans ligt een voortzetting van de oude coalitie voor de hand.

Balans de grootste, SP net geen vierde zetel

Balans werd met 2739 stemmen en 5 zetels de grootste partij, op korte afstand gevolgd door Combinatie95 met 2619 stemmen en ook 5 zetels. De SP behaalde 1882 stemmen, 60 minder dan vier jaar geleden en kwam uiteindelijk op 3 zetels, een minder dan in 2014. De SP kwam enkele tientallen stemmen te kort voor een vierde zetel.

Lijsttrekker Eric van den Broek: 'Dat is uitermate zuur. We hebben met tientallen vrijwilligers keihard gewerkt voor een goed resultaat. Daarvoor wil ik alle vrijwilligers hierbij nog hartelijk danken. Als je ziet dat wij 430 stemmen meer behaald hebben dan D66 en allebei op 3 zetels uitkomen, dan is dat even slikken. Van de andere kant ben ik tevreden dat de coalitie in totaal weer een duidelijke meerderheid van13 zetels behaald heeft. Dat biedt perspectief op voortzetting van de huidige coalitie.'