IJzersterk optreden lijsttrekker Eric van den Broek in verkiezingsdebat

10 maart 2018

IJzersterk optreden lijsttrekker Eric van den Broek in verkiezingsdebat

Foto: SP

Afgelopen donderdag vond in Cafe Rembrandt het eerste grote verkiezingsdebat van de verkiezingsstrijd in Boxtel plaats. Op uitnodiging van ondernemersvereniging SPIN debatteerden acht politiek leiders over uiteenlopende economische onderwerpen.

Het was met zo’n 130 bezoekers volle bak afgelopen donderdag in cafe Rembrandt. Vanuit SPIN waren er een tiental politieke stellingen bedacht, die draaiden om thema’s als: verkeer, wel of geen centrumtunnel voor auto’s bij de dubbele overweg, de ontwikkeling van Greentech op bedrijventerrein Vorst B en contacten met ondernemers.

Goede resultaten

Lijsttrekker Eric van den Broek van de SP had een dominante en goed doorwrochte inbreng in de diverse discussies en sprak andere partijen regelmatig aan op hun keuzes uit het verleden. Als wethouder heeft Van den Broek op Ladonk uitstekende resultaten behaald met het mooier maken van het bedrijventerrein. Zo was de wethouder er verantwoordelijk voor dat de ontwikkeling van het Biomerieux terrein nabij Vion, vanuit de gemeente voldoende medewerking kreeg om dat samen met een particuliere projectontwikkelaar op een mooie manier te ontwikkelen.

Op de goede weg

Van den Broek was het dan ook niet eens met een van de stellingen die inhield dat het overleg van de gemeente met ondernemers moeizaam verloopt. Van den Broek daarover: ‘Ik zie nu juist een trendbreuk met andere bestuursperiodes waarin het overleg met ondernemers compleet op zijn gat lag. Natuurlijk komt communicatie van twee kanten en kunnen zaken altijd beter, maar volgens mij zijn we op gebied van overleg met belangengroepen in Boxtel nu juist op de goede weg.’

Fel debat

De discussie over het verkeer leidde donderdag tot een fel debat tussen Eric van den Broek en lijsttrekker Marielle van Alphen van Balans. ‘Toen Balans met Wim van der Zanden zelf een wethouder in het College had stemde uw partij voor een amendement van de SP om een fietstunnel bij de dubbele overweg te realiseren. De bewoners in de Baroniestraat en omgeving zijn daar overigens erg blij mee, want die willen geen druk autoverkeer door hun straten, maar nu Van der Zanden weer uit het College is draait u ineens om als een blad aan een boom.’ Van Alphen kon niet veel meer uitstamelen als ‘voortschrijdend inzicht…’. De discussie leidde meteen tot het nodige geroezemoes uit de zaal.

Nieuwe stemmen?

Of het debat veel invloed gaat hebben op het stemgedrag van de aanwezigen was nog maar zeer de vraag. Op de vraag van de landelijk bekende journalist en debatleider Charles Groenhuijsen wie van de aanwezigen al wist op wie ze gingen stemmen, reageerden voorafgaand aan het debat slechts drie personen dat ze die keuze nog niet hadden gemaakt. Lijsttrekker Eric van den Broek relativeerde het debat daarom als volgt: ‘Veel nieuwe stemmen zal ik hier waarschijnlijk niet gehaald hebben, maar wie weet heb ik nog mensen op andere gedachten kunnen brengen. Ik was best op dreef, al zeg ik het zelf, dus wie weet...’