Nieuwe Boxtelse coalitie met SP rond

25 april 2018

Nieuwe Boxtelse coalitie met SP rond

Vanavond presenteert de nieuwe coalitie van Combinatie95, SP, D66 en Inbox, onder de titel ‘Meewerken in tijden van verandering’ het concept coalitie akkoord. Het zijn nog de contouren van het akkoord, want de coalitiepartijen willen volop inbreng van de gemeenteraad. Daartoe is op 8 mei een beeldvormende vergadering georganiseerd en zal het beleidsakkoord uiteindelijk op 5 juni aanstaande in de gemeenteraad worden vastgesteld. Huidig SP-wethouder Eric van den Broek zal ook in de nieuwe bestuursperiode de SP-wethouder zijn.

Sociaal gezicht

SP-coalitie-onderhandelaars Eric van den Broek en Dave van de Ven zijn zeer tevreden met het akkoord: ‘Het sociale gezicht van Boxtel en de aandacht voor kwetsbare groepen is één van de belangrijkste fundamenten van het beleidsakkoord. Niemand valt in Boxtel tussen de wal en het schip.’
Vanavond presenteert de nieuwe coalitie het programma met een toelichting door de raadsvertegenwoordigers van de coalitiepartijen.

Portefeuille

De portefeuille van Eric van den Broek zal bestaan uit:

• Economie
  • Sociale Zaken, Participatiewet, Inkomensvoorziening, omvorming WSD
  • Armoedebeleid
  • Arbeidsmarktbeleid
  • Leefbare wijken, Wijkgericht werken
  •  Speelruimtebeleid
  • Plan Centrum

Eric van den Broek over zijn portefeuille: ‘Deze portefeuille kent een paar verschuivingen met de portefeuille die ik had in de volgende bestuursperiode. Op gebied van Sociale Zaken, de uitvoering van het Armoedebeleid en de zorg voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt ligt er een grote uitdaging om zoveel mogelijk kwetsbare mensen in de maatschappij mee te kunnen laten doen. Dat heeft een mooie relatie met de totale verantwoordelijkheid voor Economie, die met deze portefeuilleverdeling volledig bij mij komt te liggen en daarmee in één hand zit.’

Leefbare wijken

Daarnaast is zit er in de portefeuille van Eric van den Broek een stevig deel op gebied van Leefbare wijken en Wijkgericht werken. ‘Ik ben de afgelopen jaren veelvuldig de wijken ingegaan met huiskamerbijeenkomsten en heb voortdurend het persoonlijk contact gezocht. Dat zit in deze portefeuille meer dan ooit. De leefbaarheid in de wijken, daar gaat het natuurlijk om. Leuk dat ik me ook bezig mag gaan houden met de evaluatie en verdere uitvoering van het Speelruimtebeleid. Dat beleid is tien jaar geleden door toenmalig SP-wethouder Ger Wouters opgezet en dat gaat nu leiden tot volledige actualisering van speelruimtes in Boxtel’, aldus Van den Broek.