SP blij met portefeuille en contouren beleidsakkoord

8 mei 2018

SP blij met portefeuille en contouren beleidsakkoord

Vandaag worden in een beeldvormend overleg de Contouren van het concept-beleidsprogramma van de nieuwe coalitie van Combinatie95, SP, D66 en Inbox besproken. De SP maakt via Eric van den Broek onderdeel uit van de coalitie en het nieuwe coalitie. ‘ We zijn tevreden met het concept dat nu voorligt en onze wethoudersportefeuille’, zeggen onderhandelaars Dave van de Ven en Eric van den Broek over het akkoord.

‘Als SP zijn we met name heel erg blij met de beleidsprioritering in het nieuwe beleidsprogramma. Het sturen langs de belangrijkste transities, de aandacht voor duurzaamheid, maar vooral ook het feit dat het inzetten op sociale duurzaamheid zeer prominent is meegenomen’, licht Dave van de Ven het beleidsprogramma toe.

Niemand valt tussen de wal en het schip

Eric van den Broek: ‘Met dit beleidsplan houdt Boxtel haar sociale gezicht. Niemand valt tussen de wal en het schip en daar is heel het beleidsprogramma op gebaseerd. Het draait immers om de mensen en wat ons betreft met name ook om kwetsbare groepen.’

De SP is daarbij heel gelukkig met de portefeuille die beoogd en op dit moment demissionair wethouder Eric van den Broek zal gaan uitvoeren. ‘ Met een paar verschuivingen ten opzichte van de portefeuille die we afgelopen jaren kenden’ , aldus Van den Broek.

Armoedebeleid

Dave van de Ven: ‘ We zijn blij dat we coördinatie Armoedebeleid op mogen gaan pakken. Daar is de afgelopen jaren fors op ingezet en vanuit recente besluitvorming liggen er tal van plannen en uitdagingen die de komende jaren opgepakt dienen te worden. Er worden extra middelen op armoedebestrijding ingezet: preventie, vroegsignalering, focus op speciale groepen, laaggeletterden, allochtonen, kinderen en statushouders.’

Daarnaast belangrijk het project omvorming van de WSD en het nog meer opzetten van arbeidsmarktprojecten. ‘Uitdaging is om een beweging te krijgen in het bestand van 430 uitkeringsgerechtigden. Dat brengt ook de structurele uitkeringslast naar beneden, maar levert ook meer meedoen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op’ vertelt Eric van den Broek.

Economie

Economie komt in de aankomende bestuursperiode in één hand en in de portefeuille van SP-wethouder Eric van den Broek.

Van den Broek: ‘Dat was ook een vraag vanuit ondernemers en het bedrijfsleven. Er is in Boxtel de afgelopen jaren heel veel gebeurd op gebied van economie. Forse investeringen met het economisch stimuleringsbudget, maar ook in het verdere structureren van de ambtelijke organisatie, om economie beter op te kunnen pakken.’

Dat zal met heel veel ambitie en energie verder getild gaan worden. Samen met alle ondernemers zal de economische basis verder versterkt gaan worden en zullen er meetbare plannen worden geformuleerd. ‘ Het bestaande herstructureringsfonds wordt omgevormd en dat betekent dat de ideeën en de middelen er zijn om direct met ondernemers aan de slag te kunnen’, zo licht Eric van den Broek toe.

SPIN

Er zal herijking plaatsvinden van de convenantafspraken met SPIN. De huidige afspraken hebben tot veel gedoe geleid, dus het is goed om wat niet goed werkt te veranderen. Maar altijd samen met ondernemers.

Centrum

Voor het Centrum is afgesproken om daadkrachtig de plannen uit te voeren die in gang zijn gezet. De volgende stap is het maken van economische ontwikkeling in het centrum. Nog meer het verband leggen tussen toerisme en de reuring in het centrum.

Dave van de Ven en Eric van den Broek: ‘En samen met de burgerinitiatieven Stationsstraat en Centrummanagement verder werken aan de planvorming voor het centrum op de langere termijn. Dat koppelen we aan Boxtel Binnen de Bruggen.’

Oosterhof

Tot slot wordt er in de nieuwe bestuursperiode werk gemaakt van de plannen Oosterhof. Eric van den Broek: ‘Er wordt op dit moment intensief gesproken over de bijstelling van de eerdere plannen vanuit de eigenaren. Overleg daarover is constructief. De komende periode moet dat tot concrete ontwikkeling gaan leiden.’

Leefbare wijken & Speelruimtebeleid