SP: gemeente moet invloed houden op geprivatiseerde sport- en welzijnsaccommodaties

28 mei 2018

De Boxtelse Rekenkamercommissie komt in een rapport tot de conclusie dat de gemeente de regie moet houden op geprivatiseerde sport- en welzijnsaccommodaties (met name gemeenschapshuizen) om de maatschappelijke functie te waarborgen. SP-raadslid Dave van de Ven is het volmondig eens met de Rekenkamer.

SP wil sportfunctie van De Braken behouden

De SP heeft in het verleden regelmatig gewaarschuwd dat privatisering van bijvoorbeeld een sporthal zou kunnen leiden tot het verloren gaan van de sportfunctie als een exploitant besluit om een andere functie aan de sporthal te geven. Zo hebben wij in 2013 actie gevoerd om de sportfunctie van sporthal De Braken te behouden toen er een nieuwe exploitant kwam. Dat is gelukt voor een periode van tien jaar. De verkoopovereenkomst met ondernemer Gerard Smit loopt in 2023 af. Katelijne van Tiel van Combinatie95 vroeg zich in de gemeenteraad af wat er na 2023 gebeurt, of als de exploitant eerder failliet gaat.
Uit onderzoek zou gebleken zijn dat Boxtel ook zonder De Braken voldoende sportcapaciteit zou behouden. Sportverenigingen zouden dan onderdak kunnen vinden bij andere sporthallen. Daarover zijn de meningen verdeeld.

SP-raadslid Dave van de Ven is er niet gerust op: 'Het mag dan zo lijken dat er rekenkundig voldoende sportcapaciteit aanwezig is, in de praktijk zal blijken dat het niet mogelijk is om alle capaciteit te benutten. Je krijgt dan bijvoorbeeld te maken met onmogelijke trainingsuren die de clubs in grote problemen brengen. Daarom is het beter om de sportieve functie van De Braken te behouden via goede afspraken met de gemeente.'

Gemeenteraad onderschrijft conclusies Rekenkamer

Naast het in stand houden van de gemeentelijke regie pleit de Rekenkamercommissie ook voor een betere samenwerking tussen de geprivatiseerde instellingen, bijvoorbeeld wat betreft inkoop van goederen en diensten. Tevens waarschuwt de commissie voor veranderende BTW-regels voor sportclubs vanaf 1 januari 2019. Burgemeester Mark Buijs onderschrijft de risico's van privatisering maar stelt dat de gemeente met goede afspraken  voldoende regie kan behouden. Uiteindelijk onderschreef de voltallige gemeenteraad de conclusies van de Rekenkamercommissie.