Gemeente wil overlast arbeidsmigranten aanpakken

29 juni 2018

Gemeente wil overlast arbeidsmigranten aanpakken

De gemeente gaat in gesprek met uitzendbureaus, werkgevers, arbeidsmigranten,  omwonenden, politie en naburige gemeenten om de overlast van arbeidsmigranten te beperken. Er komt regulering in de vorm van verordeningen, bestemmingsplannen en overeenkomsten tussen de verschillende partijen. Dit antwoordt het college van B&W op schriftelijke vragen van SP en Combinatie 95. SP-fractievoorzitter Dave van de Ven is tevreden over de stappen die het college van plan is te nemen.

SP-vragen

De SP-fractie had vragen gesteld naar aanleiding van overlastsignalen uit onze buurtenquêtes met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten in het voormalige Blancacomplex en de Monteverdistraat. Al snel bleek dat dit ook voor de gemeente een relatief nieuw probleem is en dat regelgeving ontoereikend is. Onduidelijk is bijvoorbeeld om hoeveel mensen het gaat. Ook worden arbeidsmigranten door uitzendbureaus slecht of niet geïnformeerd over hun rechten en plichten en landelijke en gemeentelijke regels. De gemeente neemt het probleem wel serieus en wil in gesprek met alle betrokkenen en vervolgens beleid ontwikkelen. Het college gaat bijvoorbeeld de arbeidsmigranten in hun eigen taal beter informeren.

Geen tien arbeidsmigranten in één woning

Boxtel neemt in Meierij-verband deel aan het project 'Buitenom'. Dit is een project van de Landelijke Stuurgroep Interventie (LSI). In het kader van dit project is de gemeente gestart met een serie bezoeken aan migranten-adressen. Zijn er zaken die niet voldoen aan de Nederlandse wet of gemeentelijke regels, wordt daar in het belang van de bewoners en omwonenden sturend opgetreden. Omwonenden worden daarbij in de gesprekken betrokken.

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: 'Het is goed dat het college het initiatief neemt  om dit probleem breed aan te pakken. Wat ons betreft ligt er een grote verantwoordelijkheid bij de werkgevers en uitzendbureaus. De SP vindt het onverantwoord om in een gewone woonwijk bewoning van 10 arbeidsmigranten in één eengezinswoning toe te staan. Dat leidt tot overlastproblemen en aantasting van de leefbaarheid. In Meierijstad ligt dit aantal een stuk lager, daar moeten we in Boxtel ook naar toe.'